De kinesiske myndigheders forbud mod P3-alliancen mellem de tre europæiske containerrederier Maersk Line, MSC og CMA CGM ligner mere et forsøg på at beskytte sin egen shippingindustri mod mere effektive konkurrenter, ligesom afvisningen kan være et signal om stigende kinesisk protektionisme.

Det vurderer flere analytikere og iagttagere over for nyhedsbureauet Reuters.

"Som verdens største produktionsland er det vigtigt for Kina, at fragtraterne forbliver lave, og at konkurrencen i shipping består, så det bliver billigt for de kinesiske producenter at eksportere deres varer," siger konkurrenceadvokat Marc Waha fra firmaet Norton Rose Fulbright:

"Det er et meget stærkt signal til shippingindustrien, der bør være forsigtig, fordi Kina har valgt en mere kritisk tilgang."

Cosco henter penge hjem på skrotninger  

Afvisningen af P3-alliancen er første gang, Kina har blokeret for et samarbejde mellem udenlandske virksomheder, siden de kinesiske konkurrencemyndigheder fik større beføjelser for seks år siden, og det indikerer, at Kina er opsat på at beskytte egne shipppinginteresser, selv om en godkendelse af P3-alliancen ifølge analytikere ville have et positivt skridt for hele containerindustrien.

"Kinas afvisning af P3 er mere et udtryk for at beskytte egne shippinginteresser mod mere effektive konkurrenter, end det er et forsøg på at sikre fair play i industrien. Mere konsolidering kunne have forbedret økonomien i containerindustrien på længere sigt. Kinas afvisning af P3 bidrager ikke til den udvikling," siger Barclays-analytiker Jon Windham.

China Shipping sikrer sig lån på 8 mia USD  

P3-alliancen ville med over 250 skibe og en samlet markedsandel på omkring 40 procent på Asien-Europa-ruterne givetvis være blevet en overvældende konkurrent for kinesiske containerrederier som Cosco og China Shipping Container Lines (CSCL), der begge har været i dybe økonomiske problemer i lighed med en lang række andre blandt verdens 20 største containerrederier.

Ifølge Reuters havde Kinas handelsministerium op til sidste år gennemgået 740 ansøgninger om fusioner, og en er blevet blokeret. Det var Coca-Colas bud på at overtage en af Kinas største juiceproducenter Huiyuan. 22 andre fusioner blev pålagt restriktioner.

USA-krav om hård tone

I april i år sendte USA's handelskammer, U.S. Chamber of Commerce, et brev til udenrigsminister John Kerry og finansminister Jacob Lew med en appel om, at USA skærper tonen over for kinesernes brug af deres konkurrencelovgivning, ligesom handelskammeret understregede, at bekymringen blandt amerikanske virksomheder er stærkt stigende.

Kinas handelsministerium valgte at betragte P3-alliancen som en fusion, hvilket også var hovedbegrundelsen for at afvise samarbejdet. Afgørelsen kan ikke ankes.

G6 frygter ikke kinesisk nej  

Tidligere Cosco-chef i unåde hos Kinas kommunistparti  

SeaIntel: Vil udvidelse af CKYHE udmanøvrere G6?