ShippingWatch

SeaIntel: Nej til P3 skader konsolideringen

Det er meget overraskende, at de kinesiske myndigheder endte med at afvise P3-alliancen og et tilbageslag for kravet om konsolidering i branchen, vurderer Lars Jensen, SeaIntel.

Det er kommet som en bombe for alle i containerindustrien, at de kinesiske konkurrencemyndigheder endte med at afvise P3-alliancen. Stort set alle havde forventet et ja, og ifølge direktør i analysehuset SeaIntel, Lars Jensen, kan det komme til at få mærkbare følger for hele industrien.

"Det er meget overraskende, at de kinesiske myndigheder sagde nej, og vi har stadig til gode at vide præcis hvorfor. Det vil få betydning for hele industrien og bremse den konsolidering, som P3-alliancen ville havde været stærkt medvirkende til. I stedet kan man forvente ufatteligt volatile rater fremover," siger Lars Jensen til ShippingWatch.

Det er endnu helt uvist, hvordan de tre rederier bag P3, Maersk Line, MSC og CMA CGM, vil reagere, og om de vil overveje andre muligheder for samarbejde. De to helt store konkurrenter på verdensmarkedet, alliancerne G6 og CKHYE, er blevet styrket de seneste måneder med myndighedernes velsignelse, men har heller ikke haft så stort et set-up, som der lå i kortene til P3 med et fælles operationelt hovedsæde i London, hvilket sandsynligvis har gjort forskellen for de kinesiske myndigheder.

VSAere en mulighed

De andre alliancer består i vid udstrækning af de såkaldte VSAer, aftaler om at bruge hinandens skibe, og Lars Jensen vurderer, at de tre rederier nu vil forsøge at styrke relationerne inden for VSA, men altså uden det udvidede samarbejde.

"Når detaljerne i afvisningen fra de kinesiske myndigheder er kendt, kan man også se, hvor rammerne går. De tre rederier har allerede - ligesom andre i industrien i dag - et bredt samarbejde inden for VSAere, og det kan jeg forestille mig man vil forsøge at styrke nu," siger Lars Jensen.

Han tilføjer, at Maersk Line står væsentligt stærkere end de fleste andre containerrederier, og at udgangspunktet aldrig har været, at det danske rederi var økonomisk presset til at gå ind i alliancen, men at de gevinster, der var lagt op til fra effektiviseringerne på den operationelle del, ikke bliver til noget, eller bliver meget sværere at opnå.

Enhedsomkostninger

Analytiker hos Nykredit Ricky S. Rasmussen kalder over for Ritzau Finans afvisningen en streg i regningen:

"Jeg havde set USA som den mindste faktor, EU som den største og så Kina, der ville følge de to andre. Så jeg er meget overrasket over, at det ikke er blevet godkendt," siger Ricky S. Rasmussen til Ritzau Finans og fortsætter:

"Personligt havde jeg af forsigtighedsgrunde ikke indregnet effekter af P3 endnu, men der er ingen tvivl om, at mange havde indregnet alliancen i deres estimater efter EU's godkendelse. Så nu skal de estimater ned."

Mens Nykredit ikke havde indregnet effekten var udregningen lavet. Og P3 sås have en stor, positivt effekt på bundlinjen i A.P. Møller - Mærsks største forretningsdivision, Maersk Line.

"Jeg havde forventet, at Maersk Line ville kunne sænke deres enhedsomkostninger med 6 pct. Det ville være penge, der var gået direkte på bundlinjen i Maersk Line. Så der er ingen tvivl om, at det er utroligt ærgerligt for Maersk Line, dette her," siger Ricky Rasmussen.

Ud over den manglende besparelse kan alliancestoppet betyde, at knivene nu igen hvæsses på containermarkedet.

"Maersk Line er stadig den i branchen, der har sparet sig til mest. Så det får større betydning for de andre, at dette her ikke kommer igennem. Det åbner til gengæld op for, at der kan komme øget priskonkurrencen og pres på raterne," siger Ricky S. Rasmussen.

Afvisning af flere?

Han venter samtidig, at de andre alliancer i markedet, der er opstået som modsvar til P3, heller ikke vil blive godkendt.

Den overraskende nyhed sender A.P. Møller - Mærks B-aktie ned med 6,3 pct. til 12.600 kr. tirsdag.

Mens Maersk Line har beklaget beslutningen fra de kinesiske myndigheder, konstaterer franske CMA CGM blot, at det er sket, og at rederiet fortsætter sine operationer som hidtil.

 

Kinesere afviser P3

P3-alliancen binder parterne i ti år

SeaIntel: P3 bliver overlegne på brændstof

Wall Street Journal: Kina godkender P3 i juni

Forsiden lige nu

Ugens tophistorier på ShippingWatch

Omflagning af Maersk-skibe før ophugning i Alang, fremgang i tørlast, oprustning i Gorrissen og søfartens forurening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Statoils topchef dropper at gå på pension

Det bliver ikke til et tidligt otium for koncernchefen i norske Statoil. Eldar Sætre er blevet bedt om at fortsætte, også selv om han stod overfor at falde for aldersgrænse.

Nu begynder ankesagen om omfattende svindel i Monjasa

Det kostede Monjasa-stifter Jan Jacobsen en fængselsstraf på 3,5 år og Monjasa en bøde på 10 mio. kr., da de blev dømt for omfattende bedrageri sidste år i byretten. Nu begynder ankesagen ved Vestre Landsret.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere