ShippingWatch

Kinesere afviser P3

De kinesiske konkurrencemyndigheder har afvist P3-samarbejdet. Samarbejdet er droppet i den oprindelige form, oplyser Maersk i fondsbørsmeddelelse.

Det kinesiske erhvervsministerium (MOFCOM) har tirsdag meddelt, at det ikke kan godkende den stort anlagte P3-alliance mellem verdens tre største containerrederier Maersk Line, CMA CGM og MSC. Det oplyser Maersk i en meddelelse til fondsbørsen.

Beslutningen sker ifølge Maersk i henhold til de kinesiske regler om fusionskontrol.

"Partnerne har noteret og respekterer MOFCOMs beslutning og har på grund af beslutningen aftalt at stoppe yderligere tiltag for P3 Network, og P3 Network vil i den oprindelige form ikke blive en realitet. Den udeblevne etablering af P3 Network vil ikke have væsentlig betydning for Maersk Gruppens udmeldte resultat for 2014," skriver Maersk.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Udmeldingen kommer sandsynligvis som en stor overraskelse for flere i industrien, da netværket både er blevet godkendt af de amerikanske konkurrencemyndigheder FMC, mens EU-Kommissionen så sent som i begyndelsen af juni meldte ud, at man heller ikke havde noget at udsætte på alliancen, men at man ville holde øje med, hvorvidt konkurrencereglerne ville blive overholdt.

Flere analytikere har det seneste år spået, at den kommende alliance ville omkalfatre hele containermarkedet og skabe en spiller, der ville i den grad kunne sætte de andre rederier til vægs.

P3-alliancen binder parterne i ti år

SeaIntel: P3 bliver overlegne på brændstof

EU siger god for P3-alliancen

Forsiden lige nu

T.K.B. Shipping lægger OW-strid bag sig med nyt plus

Det danske tørlastrederi T.K.B. Shipping er tilbage i plus i regnskabsåret 2016/17 efter et uvant underskud sidste år, som skyldtes, at selskabet var nødsaget til at betale to gange for brændstof købt af konkursramte OW Bunker.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere