Overskuddet i Maersk Line i 1. kvartal 2014 på 454 mio. USD og en opjustering af forventningerne for hele året er ikke alene flot, men en yderligere cementering af, at Maersk Line i den grad trækker fra konkurrenterne, siger Lars Jensen, direktør og partner i analysehuset SeaIntel.

Han mener, at resultatet er udtryk for, at Søren Skou ved sin tiltrædelse i januar 2012 satte yderligere turbo på reformer og de meget store interne ændringer af, hvordan virksomheden skulle drives.

"Jeg hæfter mig især ved, at Maersk Line har reduceret omkostningerne med ni procent på et tidspunkt, hvor fragtraterne er nede med fem procent og globalt er faldet med syv procent. Maersk Line har øget sine markedsandele og endda gjort det på farter, hvor fragtraterne er lidt bedre. Konkurrenter som f.eks. Hapag-Lloyd og APL har kun været i stand til at reducere omkostningerne på linie med, hvad fragtraterne er gået ned med og har dermed overhovedet ikke opnået forbedringer. Tværtimod," siger Lars Jensen og bemærker, at Maersk kun har øget sin kapacitet med to procent, mens rederiet har øget volumener med over syv procent.

En markant forbedring af skibsudnyttelsen:

 

"Det bliver mere og mere tydeligt, at Maersk Line har opbygget en konkurrencemæssig fordel over flere år ved gennemførelse af den interne management view- og processtyring, og hvordan rederiet fundamentalt træffer beslutninger, som virkelig begynder at batte på bundlinien for dem nu. Sådan en intern proces tager tid, og konkurrenterne er sandsynligvis 1-2 år bagud i forhold til at kunne præstere det samme," siger Lars Jensen.

Han mener, at resultaterne i Maersk Line øger presset på de rederier, der står uden for den planlagte mega-alliance med verdens tre største containerrederier, Maersk Line, MSC og CMA CGM.

Opstarten på P3-alliance udskudt til efteråret  

"Det er et meget klart signal til ejerne af de øvrige rederier om enten at foretage sig noget meget drastisk eller forsvinde ud af markedet på lang sigt, fordi de ikke kan konkurrere og fortsætte med at kaste penge ned i et stort sort hul," siger Lars Jensen, der ser en stor udfordring for Maersk Line og partnerne i P3, som skal undgå at konkurrere for meget med hinanden uden at komme i konflikt med konkurrencemyndighederne i Europas, USA og Asien.

"Det bliver noget af en balancegang og meget interessant at se, hvordan det spænder af."

Analysehuset Fearnley Securities kalder resultatet i Maersk Line for "imponerende" med særlig henvisning til rederiets fortsatte reduktion i omkostninger drevet af en stadig forbedring af driften og udnyttelsesgraden i skibene.

Samme konklussion og ordvalg når analytikerne i norske RS Platou Markets frem til:

"Kontrollen med omkostningerne fortsætter med at imponere på trods af svagere rater, minus fem procent år-til-år. Maersk Line har reduceret omkostningerne endnu mere, hvilket er ganske imponerende."

Maersk Line forventer endnu bedre 2014-resultat  

Nils Smedegaard: Det meste peger den rigtige vej  

Flere containerredere slæber underskud med ind i 2014  

Magtkampe i Maersk Line ramte kunderne    

Her er uddrag fra den nye bog om Maersk Line