ShippingWatch

Magtkampe i Maersk Line ramte kunderne

Strømliningen af Maersk Line er blevet modarbejdet af ledende medarbejdere, fremgår det af ny bog af SeaIntel-partner Lars Jensen. "Med alvorlige, negative konsekvenser," lyder det fra Tomas Dyrbye, tidligere topchef i rederiet.

Hvis man tror, at de seneste års strømlining af Maersk Line er gået stille hen, eller at medarbejderne verden over har klappet hælene sammen, når der kom nye strategier fra Esplanaden, så skal man læse bogen "Kulturskælvet i Mærsk Line," som udkommer i dag.

Bogen er skrevet af Lars Jensen, direktør og partner i SeaIntel og selv ansat i Maersk Gruppen i 12 år. Han har interviewet mere end 100 medarbejdere, der giver deres billede af, hvordan de store opkøb af konkurrenter så som Sea-Land og skiftende strategier har formet kulturen i Maersk Line over to årtier. Og den fortæller historien om, hvordan en del af også de ledende medarbejdere direkte modarbejdede de ændringer, der blev iværksat fra København for at skabe et mere moderne og effektivt Maersk Line.

Det var ikke mindst implementeringen af Starlight-strategien, der tog fart i 2004, som vakte uro blandt landecheferne, der indtil da havde fungeret meget autonomt . Rederiet etablerede nye organisationer i de 17 udpegede area-lokationer, APM Terminals flyttede hovedkontoret til Haag i Holland, og Mærsk Logistics blev omorganiseret. Opgøret med landecheferne, de såkaldte Mærsk-konger, var i udgangspunktet ikke en del af Starlight, der var mere tale om en konsekvens af forretningsstrategien. Men modstanden var tydelig.

Svært opgør

"Nogle steder forsøger man sig mere eller mindre med business as usual, andre steder tager man kampen op med hovedkontoret og fremfører argumenter for, hvorfor lige præcis dette eller hint land har specielle lokale forhold, der gør, at man må leve med en undtagelse. Andre steder igen ser man, hvorledes uvelkomne budskaber skifter mening på vejen fra København til det pågældende land," som det hedder i bogen.

Den tidligere topchef i Maersk Line, Tomas Dyrbye, oplevede det selv i sin tid som Area Manager for det nordiske område:

”Jeg troede umiddelbart på ideen og mente, at det skulle blive meget nemt at gennemføre. Men det viste sig utroligt svært at gøre, og det havde nogle alvorlige, negative konsekvenser. Eksempelvis var den danske landeorganisation direkte imod det og modarbejdede ændringerne. Det gik også op for mig, at man var begyndt at pille ved glæden og stoltheden ved arbejdet. For mange udechefer – mig selv inklusive – var der en stor jobtilfredsstillelse forbundet med at have direkte indflydelse på de ting, man arbejdede med. Som Area Manager blev man en lus mellem to negle. I areas skulle vi kunne træffe en lang række beslutninger, og vi fik folk ansat til det, men i sidste ende blev alle væsentlige beslutninger taget i hovedkontoret. Det tog folk ilde op, da det rykkede ved muligheden for at påvirke tingene selv og at tage ansvar for forretningen. Som jeg så det, betød det, at folk begyndte at løbe væk fra ansvaret”.

Prioritering af kunderne

Analysen fra Starlight havde vist, at de små kunder kostede Maersk Line forholdsvis mange penge, og landecheferne blev derfor pålagt at foretage en prioritering af deres kræfter. Det i sig selv anså nogle som et opgør med det traditionelle Maersk princip om, at alle kunne forvente second-to-none service.

I enkelte lande gik man endda så vidt som at direkte sige til nogle af de små kunder, at man var ked af, man ikke længere kunne komme og besøge dem, men det var noget, de havde bestemt i København. Konsekvensen var, at mindre kunder oplevede, at Mærsk Line direkte havde fravalgt dem som kunder.

ShippingWatch bringer med eneret senere i dag et uddrag af kapitlet om "Starlight" fra bogen.

Forsiden lige nu

T.K.B. Shipping lægger OW-strid bag sig med nyt plus

Det danske tørlastrederi T.K.B. Shipping er tilbage i plus i regnskabsåret 2016/17 efter et uvant underskud sidste år, som skyldtes, at selskabet var nødsaget til at betale to gange for brændstof købt af konkursramte OW Bunker.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere