ShippingWatch

Maersk: Dårligt vejr rammer punktlighed

Særligt dårligt vejr har ramt Maersk Lines pålidelighed, siger chef for den operationelle drift, Keith Svendsen.

Dårligt vejr i Nordatlanten, Kina og Nordeuropa har ramt Maersk Lines evne til at komme frem til tiden og få leveret containerne til kunderne. Det fortæller chef for den operationelle drift i Maersk Line, Keith Svendsen til ShippingWatch, efter en analyse fra SeaIntel placerede rederiets punktlighed på 79,5 procent.

"Vores pålidelighed blev hårdt ramt af vejret i Nordatlanten, Kina og Nordeuropa. Rederier har forskellige netværk og derfor er alle ikke lige udsatte for forskellige parametre," siger han og peger bl.a. på vejrforhold, infrastruktur i havne og produktiviteten i de forskellige containerterminaler.

Containerrederiernes pålidelighed i ny bundrekord

I januar mistede Maersk Line for første gang siden juni 2013 førstepladsen til Hamburg Süd, har SeaIntel tidligere slået fast i en oversigt over verdens containerrederier. Og ifølge den seneste analyse over februar ramte rederierne samlet en bundrekord på 68,4 procent.

Både udefrakommende faktorer og faktorer inden for rederiernes egne mure påvirker ifølge Alan Murphy, partner og COO i SeaIntel, deres punktlighed, herunder også dårligt vejr. Ud fra analysehusets beregninger er det dog ikke muligt at se, hvor stor skyld vejret eksempelvis har.

"Men vi ser betydelige forskelle hos de forskellige rederes præstationer på de samme trades, hvilket er en stærk indikation på, at pålidelighed i forhold til tidsplanen i stor udstrækning er bestemt af redernes handlinger," forklarer han.

Selvom Maersk Line er blevet skubbet ned ad listen, formåede rederiet som en af de eneste at forbedre pålideligheden fra januar til februar, og høj pålidelighed er da også fortsat en del af strategien, da det udover gode forhold til kunderne, også er med til at mindske operationelle omkostninger. En nøgle til at løfte ambitionen om at være ledende på det område, understreger Keith Svendsen.

Med udvidelsen af alliancerne er det dog langt fra sikkert, at containerredernes pålidelighed vil fortsætte med at falde, mener Alan Murphy.

"Vi tror, at vi vil se et øget fokus på at leve op til tidsplanen, ikke så meget for at tilfredsstille kunderne, da der ikke er stor vilje til at betale højere præmier, men mere som et middel for at dæmme op for brændstofforbruget. Når du er bagud i forhold til tidsplanen, vil du være nødt til at sejle hurtigere for at nå vinduet for anløb, og med de nuværende priser på bunker, vil redere undgå at sejle hurtigere."

Electrolux: Alliancerne vil gavne kunder som os

Hamburg Süd slår Maersk Line på rettidighed

Forsiden lige nu

T.K.B. Shipping lægger OW-strid bag sig med nyt plus

Det danske tørlastrederi T.K.B. Shipping er tilbage i plus i regnskabsåret 2016/17 efter et uvant underskud sidste år, som skyldtes, at selskabet var nødsaget til at betale to gange for brændstof købt af konkursramte OW Bunker.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere