Maersk Line og franske CMA CGM, partnere i den annoncerede P3-alliance sammen med MSC, synes mere og mere at hægte mange af rivalerne af målt på de to rederiers finansielle resultater i 2013 og stordriftsfordele i kraft af større skibe.

Selv om det samlede, gennemsnitlige billede blandt de 19 store containerrederiers driftsresultater i 2013 er positivt med 247 mio. USD, det er første gang siden 2010, skyldes det ifølge Alphaliner alene stærke resultater fra Maersk Line og CMA CGM med driftsoverskud på henholdsvis 1,5 mia. USD og 756 mio. USD.

 

Kilde: Alphaliner

De resterende 17 havde tilsammen et tab på godt to mia. USD. Ifølge Alphaliner et udtryk for, at Maersk Line og CMA CGM er i færd med at lægge afstand til resten af industrien. Det hører med til det samlede billede, at rederier som MSC og Hamburg Süd ikke offentliggør regnskaber.

Maersk Line og CMA CGM har en lang række fordele i forhold til konkurrenterne. Det gælder deres omfattende globale netværk med en proportionalt større andel af deres indtægter fra nord-syd ruterne, hvor det går bedre end på øst-vest ruterne og i den intra-regionale containertrafik. Samtidig har begge rederier indsat deres største skibe, der giver stordriftsfordele i form af lavere enhedsomkostninger.

 

Begge rederier, især Maersk Line, har også fordel af strategisk og geografisk vigtige containerterminaler, konstaterer Alphaliner.

En gennemgang, som SeaIntel Maritime Analysis har foretaget, viser, at faldende bunkerpriser, frasalg og yderligere reduktioner i omkostningerne har forbedret de finansielle resultater under et, men især seks rederier tegner sig for markante tab. Det er APL, Cosco, CSAV, Hanjin, MOL og Zim.

Kæmpe minus i Kinas næststørste rederi  

Især koreanske Hanjin, israelske Zim og kinesiske CSCL, sidstnævne tabte 400 mio. USD i 2013, er udfordret i 2014. Zim tabte for hele året 535 mio. USD, det værste resultat i selskabets historie, men en gældsaftale med banker og kreditorer forventes på plads inden for de kommende tre måneder.     

Maersk Line har sluppet tronen som nummer et  

CMA CGM holder igen med nye skibsordrer  

Drewry: Krisen fortsætter to år endnu

 

Hapag-Lloyd ramt af svagt marked i 2013