Det Schweiz-baserede containerrederi MSC, der kontrolleres af den italienske Aponte-familie, har overtaget tronen som verdens største globale containerrederi målt i såvel flådestørrelse som antal fragtede containere foran Maersk Line, der siden slutningen af 1990erne har rangeret som nummer et, især cementeret efter overtagelsen af Sea-Land og P&O Nedlloyd.

Det fremgår af en ny analyse fra SeaIntel Maritime Analysis, der gennemgår data på tværs af MSC's og Maersk Lines forskellige nicheselskaber.

Ifølge analysen kunne Maersk Line dog uden problemer have fastholdt tronen som nummer et ved at placere flere skibe under Maersk Line-brandet. Men beslutningen om at opgive sin førerposition signalerer i stedet rederiets fokus på de finansielle resultater og bundlinie frem for en rangliste-placering, påpeger SeaIntel.

P3-partner årets bundskraber i rettidighed  

En sammenligning af containerrederiernes økonomiske resultater er imidlertid ikke mulig, fordi MSC aldrig har offentliggjort regnskaber eller tal.

 

Kilde: SeaIntel Maritime Analysis

Maersk Line har de seneste år givet rederiets underliggende selskaber, niche brands som Safmarine, MCC på intra-Asien og feederrederiet Seago Line, mere og mere selvstyre. Det blev senest understreget for nylig med meddelelsen om genoplivningen af Sea-Land dækkende de intra-amerikanske ruter fra 1. januar 2015.

I alt har A.P. Møller - Mærsk en samlet containerflåde svarende til godt 2,6 mio. teu ifølge analysehuset Alphaliners top-100 liste mod MSC's godt 2,4 mio. teu, hvilket også forklarer, hvorfor Maersk Line typisk kaldes det største containerrederi i verden.

Maersk Lines førsteplads i fare om kort tid  

Maersk og CMA CGM har sat sig på Asien-Vestafrika  

SeaIntel: CKYHE-alliancen kan blive endnu større