ShippingWatch

Maersk Line har sluppet tronen som nummer et

Schweiziske MSC har overtaget tronen som verdens største containerrederi foran Maersk Line, der har givet sine nicheselskaber mere og mere selvstyre.

Det Schweiz-baserede containerrederi MSC, der kontrolleres af den italienske Aponte-familie, har overtaget tronen som verdens største globale containerrederi målt i såvel flådestørrelse som antal fragtede containere foran Maersk Line, der siden slutningen af 1990erne har rangeret som nummer et, især cementeret efter overtagelsen af Sea-Land og P&O Nedlloyd.

Det fremgår af en ny analyse fra SeaIntel Maritime Analysis, der gennemgår data på tværs af MSC's og Maersk Lines forskellige nicheselskaber.

Ifølge analysen kunne Maersk Line dog uden problemer have fastholdt tronen som nummer et ved at placere flere skibe under Maersk Line-brandet. Men beslutningen om at opgive sin førerposition signalerer i stedet rederiets fokus på de finansielle resultater og bundlinie frem for en rangliste-placering, påpeger SeaIntel.

P3-partner årets bundskraber i rettidighed

En sammenligning af containerrederiernes økonomiske resultater er imidlertid ikke mulig, fordi MSC aldrig har offentliggjort regnskaber eller tal.

Kilde: SeaIntel Maritime Analysis

Maersk Line har de seneste år givet rederiets underliggende selskaber, niche brands som Safmarine, MCC på intra-Asien og feederrederiet Seago Line, mere og mere selvstyre. Det blev senest understreget for nylig med meddelelsen om genoplivningen af Sea-Land dækkende de intra-amerikanske ruter fra 1. januar 2015.

I alt har A.P. Møller - Mærsk en samlet containerflåde svarende til godt 2,6 mio. teu ifølge analysehuset Alphaliners top-100 liste mod MSC's godt 2,4 mio. teu, hvilket også forklarer, hvorfor Maersk Line typisk kaldes det største containerrederi i verden.

Maersk Lines førsteplads i fare om kort tid

Maersk og CMA CGM har sat sig på Asien-Vestafrika

SeaIntel: CKYHE-alliancen kan blive endnu større

 

 

Forsiden lige nu

T.K.B. Shipping lægger OW-strid bag sig med nyt plus

Det danske tørlastrederi T.K.B. Shipping er tilbage i plus i regnskabsåret 2016/17 efter et uvant underskud sidste år, som skyldtes, at selskabet var nødsaget til at betale to gange for brændstof købt af konkursramte OW Bunker.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere