Der er kommet social ansvarlighed på skemaet for de ti største containerredere, der i år alle for første gang siden 2011 har en CSR-politik. Det viser en analyse fra SeaIntel.

Det virker umiddelbart som et fremskridt, skriver SeaIntel, men det kan diskuteres, om det er en ændring.

Maersk: CSR må ikke drukne i bureaukrati  

"Mens man kunne argumentere for, at rederne er blevet mere socialt ansvarlige siden 2011, så finder vi det mere sandsynligt, at rederne tilsammen er lige så ansvarlige, som de var i 2011, men rederne og offentligheden har efterspurgt en eksplicit CSR-politik, som har fået de sidste fem redere til at offentliggøre CSR-rapporter og hjemmesider," lyder det fra SeaIntel.

Det største mål i alle CSR-politikkerne fra de forskellige rederier er et øget fokus på miljøet og at passe på dette.  Det kan være ved ballastvandrensning, ved solceller på rederiernes hjemmekontorer eller for eksempel at sørge for kun at bruge brændstof med et lavt indhold af svovl. Med til miiljøpolitikken hører også fra rederierne Maersk Line, CMA CGM, COSCO og MOL, at de skal sørge for et mindre oliespild.

Efter miljø er arbejdsrettigheder for de ansatte den næstmest nævnt værdi for ansvarlighed for rederne. Lige som at sikkerhed for de ansatte ligger højt på listen.

Dernæst er korruption - eller nærmere anti-korruption rigtig højt på listen for rederierne, der alle arbejder for at mindske brugen af bestikkelse mellem rederier og kunder. Til det hører, at mange rederier også kræver, at deres leverandører også sige nej til bestikkelse.

Maersk vil løfte bundlinje med social ansvarlighed

Analytiker: Kritik giver Mærsk ridser i skibslakken  

Smedegaard satte fødevarespild på dagsordenen i Davos