ShippingWatch

SeaIntel: CSR-politik er kommet på dagsordenen

De ti største containerrederier har nu alle en CSR-politik. Vigtigt, lyder det fra SeaIntel, der har lavet analysen, men spørgsmålet er, hvor meget det reelt har ændret.

Der er kommet social ansvarlighed på skemaet for de ti største containerredere, der i år alle for første gang siden 2011 har en CSR-politik. Det viser en analyse fra SeaIntel.

Det virker umiddelbart som et fremskridt, skriver SeaIntel, men det kan diskuteres, om det er en ændring.

Maersk: CSR må ikke drukne i bureaukrati

"Mens man kunne argumentere for, at rederne er blevet mere socialt ansvarlige siden 2011, så finder vi det mere sandsynligt, at rederne tilsammen er lige så ansvarlige, som de var i 2011, men rederne og offentligheden har efterspurgt en eksplicit CSR-politik, som har fået de sidste fem redere til at offentliggøre CSR-rapporter og hjemmesider," lyder det fra SeaIntel.

Det største mål i alle CSR-politikkerne fra de forskellige rederier er et øget fokus på miljøet og at passe på dette. Det kan være ved ballastvandrensning, ved solceller på rederiernes hjemmekontorer eller for eksempel at sørge for kun at bruge brændstof med et lavt indhold af svovl. Med til miiljøpolitikken hører også fra rederierne Maersk Line, CMA CGM, COSCO og MOL, at de skal sørge for et mindre oliespild.

Efter miljø er arbejdsrettigheder for de ansatte den næstmest nævnt værdi for ansvarlighed for rederne. Lige som at sikkerhed for de ansatte ligger højt på listen.

Dernæst er korruption - eller nærmere anti-korruption rigtig højt på listen for rederierne, der alle arbejder for at mindske brugen af bestikkelse mellem rederier og kunder. Til det hører, at mange rederier også kræver, at deres leverandører også sige nej til bestikkelse.

Maersk vil løfte bundlinje med social ansvarlighed

Analytiker: Kritik giver Mærsk ridser i skibslakken

Smedegaard satte fødevarespild på dagsordenen i Davos

Forsiden lige nu

Ugens tophistorier på ShippingWatch

Omflagning af Maersk-skibe før ophugning i Alang, fremgang i tørlast, oprustning i Gorrissen og søfartens forurening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Statoils topchef dropper at gå på pension

Det bliver ikke til et tidligt otium for koncernchefen i norske Statoil. Eldar Sætre er blevet bedt om at fortsætte, også selv om han stod overfor at falde for aldersgrænse.

Nu begynder ankesagen om omfattende svindel i Monjasa

Det kostede Monjasa-stifter Jan Jacobsen en fængselsstraf på 3,5 år og Monjasa en bøde på 10 mio. kr., da de blev dømt for omfattende bedrageri sidste år i byretten. Nu begynder ankesagen ved Vestre Landsret.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere