Redere kan spare store beløb ved at spare på det dyrere og påkrævede svovlfattige brændstof, når deres skibe sejler gennem Den Engelske Kanal og ind i den nordeuropæiske miljøzone SECA. Risikoen for at blive afsløret af myndighederne er ikke særlig stor, og sker det, er bødernes størrelse langt mindre end den besparelse, rederne kan opnå ved at mindske forbruget af brændstof med lavere svovlindhold.

Analysehuset SeaIntel har kortlagt myndighedernes kontrol, eller mangel på samme, af svovludledningen fra skibene i regionen. Fra 1. januar 2015 nedsættes grænsen for svovlindholdet i skibenes brændstof til 0,1 procent, og prisen for dette brændstof  forventes at at blive ca. 50 procent end almindelig bunkerolie. Alternativt skal skibene have røgrensere, scrubbere, installeret.

"Vores analyse viser, at der er et klart mismatch mellem den opnåede besparelse ved ikke at overholde de nye miljøkrav og den mulige sanktion. : det betyder, at med mindre myndighederne i markant omfang øger deres inspektioner og også begynder at gøre det på åbent hav, vil det skabe betydelige moralske overvejeler for de rederier, der helt bevidst er parate til at spare på omkostningerne til bunker," konkluderer SeaIntel.

 

Kilde: SeaIntel

Analysen peger bl.a. på, at prisen for at bruge det korrekte brændstof til Hamborg er omkring tre gange højere, end den bøde, rederiet risikerer at få.

Omfanget af inspektioner i landene, der grænser ud til miljøzonen, varierer voldsomt. Typisk gennemgåes de relevante dokumenter ombord, mens der i andre tilfælde også tages prøver.

De britiske myndigheder er klart de mest ivrige med at tage prøver fra skibene, mens kollegerne i Tyskland kun tager nogle få. Samlet set gennemfører tyskerne dog et stort antal inspektioner, omkring 3.000 i 2012.

Kun Sverige og Lithauen gennemfører inspektioner på åbent hav, men lande som især Finland, Sverige og Norge har ifølge SeaIntel planer om at øge kontrollen betydeligt.

Danske myndigheder tog i 2013 prøver af skibes brændstof i 74 tilfælde. Til sammenligning tog briterne 1.177.

En række rederier som bl.a. Maersk og DFDS har i skarpe vendinger opfordret til, at omfanget og karakteren af inspektioner skærpes betydeligt, så det ikke vil kunne betale sig at snyde.

Droner skal fange skibe der sviner med svovl  

Rederier: Ja til klapjagt på kolleger  

EU-landene langt fra enige om pris på svovlsnyd