Den centrale amerikanske søfartsmyndighed Federal Maritime Commission, FMC, har godkendt den nye containeralliance med Maersk Line, MSC og CMA CGM, verdens tre største containerrederier.

Ifølge meddelelsen fra FMC vil alliancen på nuværende tidspunkt ikke få urimelig indflydelse på konkurrencen og skabe øgede omkostningerne for kunderne. Dermed kan alliancen, der giver de tre rederier en betydelig markedsandel på containerfragten mellem Asien og Europa, træde i kraft som planlagt på mandag den 24. marts.

Alliancer kan revolutionere en hel industri  

FMC skriver i sin meddelelse, at beslutningen giver rederierne adgang til at dele skibe, vessel sharing, på ruterne mellem USA og Asien, Nordeuropa og Middelhavet. En enkelt af de i alt fem kommissærer i FMC undlod at stemme.

FMC har i processen og siden de tre store containerrederier i juni 2013 indgav deres ansøgning om samarbejde skærpet den løbende indberetningspligt for rederne.

P3-alliancen har også ansøgt de kinesiske konkurrencemyndigheder, der endnu ikke har truffet en afgørelse, ligesom EU-Kommissionen ikke på noget tidspunkt har udtalt sig samarbejdets omfang og om, hvorvidt Kommissionen mener, at P3-alliancen opfylder de europæiske konkurrenceregler for containerrederne.

Vidtrækkende konsekvenser

Containerrederiernes ambitioner om at hente øgede stordriftsfordele gennem større alliancer vil få vidtrækkende konsekvenser for hele industrien, som konkurrencemyndighederne i USA, EU og Kina får svært ved at blive enige om. Etableringen af P3-alliancen med Maersk Line, MSC og CMA CGM og senest det stærkt udvidede samarbejde blandt de seks rederier i G6-alliancen er kun toppen af isbjerget, vurderer analysehuset Drewry.

Overraskende opbakning til P3 fra kinesiske skibsredere  

"G6-alliancens foreslåede ekspansion på ruterne mellem Asien og USA's vestkyst og mellem Nordeuropa og den amerikanske østkyst fra 2. kvartal 2014 er bare et skridt i den nuværende rationaliseringsproces. Mere er på vej inklusiv sammenlægninger af services, hvis myndighederne vil godkende det. Større stordriftsfordele er et krav, hvis man vil konkurrere med P3 og skabe indtjening," skrev Drewry i sit Container Insight Weekly for nylig.

ShippingWatch har tidligere beskrevet, hvordan P3-rederierne lægger op til et samarbejde, der som udgangspunkt skal løbe i minimum ti år.   

Et masseprodukt

Siden annonceringen af det nye samarbejde, der er det mest omfattende nogensinde i containerfarten i kraft af rederiernes samlede markedsandel på Asien-Nordeuropa på omkring 45 procent, har store analysehuse i containershipping som Drewry, SeaIntel og Alphaliner entydigt slået fast, at koncentrationen med tre store alliancer og skarp fokus på enhedsomkostninger og pris i fremtiden vil gøre det svært for de enkelte rederier at differentiere sig fra hinanden. At industrien bliver et "masseprodukt" med mange udbydere, der tilbyder det samme.

Formanden for FMC, Mario Cordero, siger, at der er gennemført en omfattende analyse af P3-samarbejdet, ligesom der er indhentet kommentarer fra afskibere, kunderne, og andre berørte parter.

"P3-samarbejdet forventes at forbedre effektiviteten til fordel for den amerikanske forbruger, og med krav om indrapportering sikrer vi os, at vi om nødvendigt kan handle hurtigt," siger han.

GSF har meldt P3-alliancen til EU-Kommissionen  

P3 er nu under kinesisk lup  

P3 lægger ud med 130 skibe mod G6-alliancens 180