I 2014 får en stribe store containerrederier leveret en lang række containerskibe med kapacitet på 18.000 tyvefodscontainere (teu) - de såkaldte Triple E-skibe. Og det kan gøre underværker for rederiernes brændstofforbrug, lyder vurderingen fra shippinganalysehuset Seaintel.

Faktisk vil det give god mening at overveje endnu større skibe, hvis man blot kigger på brændstofforbrug. Gennem adgang til data om brændstofforbrug på enkelte skibe, har Seaintel regnet sig frem til, at et skib med en kapacitet på 25.000 teu vil kunne generere en brændstofbesparelse på 27 pct. på Asien/Europa-ruterne sammenlignet med et skib på 14.000 teu.

Over for Triple E-skibene ville et skib med en kapacitet på 25.000 teu samtidig kunne opnå en brændstofbesparelse på 16 pct., lyder analysen fra Seaintel.

"Baseret på de modellerede brændstofudgifter står det klart, at yderligere omkostningsbesparelser kan opnås ved at løfte skibsstørrelserne til 25.000 teu, og det står ligeledes klart, at den faktiske besparelse er væsentlig på trods af faldende afkast," skriver Seaintel i sin ugentlige rapport Sunday Spotlight.

Til gengæld vil yderligere et skridt op ad rangstigen med hensyn til skibsstørrelse kræve betydelige investeringer i mange containerterminaler verden over. Allerede i forbindelse med introduktionen af Triple E-klassen har flere terminaler måttet udvide både vanddybde og areal for at kunne håndtere skibene.

"Hvad, der er mindre klart på dette tidspunkt, er, omkostningerne og tidsrammen for terminalsiden for at kunne håndtere sådanne kolosser," skriver Seaintel.

Allianz: Nye megaskibe i løbet af få år  

UASC udnytter option på sit sjette megaskib  

Endnu et kinesisk værft vil bygge mega-containerskibe