Spotprisen for fragt af tyvefodscontainere (teu) mellem Asien og Europa var igen på retur i sidste uge, hvor raterne dykkede med 4,2 pct. - eller 72 dollar - til 1641 dollar per teu.

Det fremgår af data fra Shanghai Shipping Exchange.

Dermed er raterne 18 pct. lavere end det seneste års højdepunkt, men samtidig 137 pct. højere end lavpunktet og 27 pct. højere end på samme tidspunkt sidste år.

Billedet med faldende rater kort efter en rateforhøjelse, den seneste gennemført af en stribe af de største containerrederier i begyndelsen af januar, er dog som helhed ganske usundt for sektoren, vurderer shipping-analysehuset Seaintel.

"Generelt vurderer vi, at volatiliteten i ratemiljøet har skabt en situation, hvor rederierne hele tiden er nødt til at annoncere ratestigninger for at modvirke den underliggende rate-erosion. Fra et analytisk synspunkt er det svært at se, hvordan sådan et miljø kan være gavnligt for hverken transportører eller speditører, skriver Seaintel i sin ugentlige analyse, Sunday Spotlight.

G6-alliancens nye aftale skal kun gælde til 2016

Drewry: Besparelser og frasalg styrer containershipping

"Tydeligt at container-industrien smelter sammen nu"