G6-alliancen, en sammenslutning af containerrederier, der blandt andet konkurrerer med A.P. Møller - Mærsks Maersk Line, skruer ned for kapaciteten på den travle rute mellem Asien og Europa.

Efter det kinesiske nytår, der falder ved overgangen fra januar til februar, aflyses G6's afgang i loop fire i uge seks og loop syv i uge syv.

Det kommer netop, som analysehuset SeaIntel i sin udgave fra søndag argumenterer for, at rederierne har brug for at skrue mere ned for kapaciteten ved at aflyse sejladser for at nå samme niveau som sidste år. Ellers får de svært ved at holde raterne oppe i en stille periode med lavere efterspørgsel.

SeaIntel: Redere vil aflyse flere sejladser  

G6-alliancen består af tyske Hapag-Lloyd og fem asiatiske rederier.

Maersk Line, som håber at få myndighedernes godkendelse til sin egen alliance under navnet P3 sammen med MSC og CMA CGM, senere på året, lancerede allerede i december tiltag for at reducerede kapaciteten i nytårsperioden.

SeaIntel: G6-planer vil ramme havne og afskibere

Alphaliner: Svage containerrater i hele 2014