ShippingWatch

Store rederier tager en større bid af kagen i USA

CMA CGM, MSC, Maersk, Hapag-Lloyd og Evergreen Line har igennem 2017 øget den sammenlagte markedsandel i USA, skriver Journal of Commerce. Nye, store spillere er dog store udfordrere til top fem.

Nogle af verdens største containerrederier har øget deres markedsandel i USA i år, og med Maersk Lines overtagelse af Hamburg Süd, som kom endeligt på plads i sidste uge, kommer koncentrationen af de amerikanske bidder af markedet til at vokse.

CMA CGM, MSC, Maersk, Hapag-Lloyd og Evergreen Line har ifølge Journal of Commerce til sammen øget den samlede import med 1,2 procentpoint til 51,1 pct., mens der er blevet lagt 0,5 procentpoint til eksportmængderne, hvor rederierne sammenlagt sidder på 50,1 pct., skriver Journal of Commerce på baggrund af tal fra søsterafdelingen Piers.

Selvom de fem rederier har øget markedsandelen, noterer Journal of Commerce, at der er konkurrence på vej til at udfordre top fem. Dels i form af de japanske rederier i Ocean Network Express-samarbejdet og dels et fusioneret OOCL og Cosco.

Det kinesiske rederi vil eksempelvis komme til at kontrollere 12,8 pct. af importmængderne, hvilket vil række til en delt 1. plads med CMA CGM's nuværende markedsandel, mens eksportmængden vil blive den tredjestørste.

Mens opkøb fra blandt andre CMA CGM og Hapag-Lloyd har været medvirkende til at koncentrere den amerikanske markedsandel over de senere år, så vil også Maersk Lines overtagelse af Hamburg Süd øge tilstedeværelsen i markedet blandt de store rederier.

Hamburg Süds topchef efter Maersk-salg: Hamborg er stadig en shippingby

CMA CGM og Total indgår aftale om LNG til kæmpeskibe

MPC Container Ships har fået gang i forretningen

Forsiden lige nu

Norsk tankreder sendt i gulvet på børsen

Norske Nordic American Tankers anført af stifter Herbjørn Hansson i stort kursfald på 20 pct. på melding om, at rederiet vil rejse over 100 mio. dollars i ny kapital.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere