ShippingWatch

Drewry: Containerhandel mellem Asien og Vestafrika i bedring

Det ser bedre ud for handlen mellem Asien og Vestafrika, hvor raterne har stabiliseret sig, efter at rederierne har holdt igen med kapacitet, skriver Drewry. Dog stor plads til forbedring.

I løbet af tredje kvartal voksede handlen sydøst om Asien og til Vestafrika i det hurtigste tempo siden 2014. År til år steg containerhandlen med syv pct., skriver Drewry i en ny analyse.

Ifølge analysehuset går det fremad for containerhandlen mellem de to verdensdele, hvor det første opsving på tre pct. i andet kvartal markerede bedre tider for første gang i over to år.

Men selvom udviklingen har vendt, drejer tandhjulene stadig langsomt sammenlignet med tidligere tider. Selv hvis væksten fortsætter året ud og lander på 1,2 mio. teu, så vil den fortsat være 18 pct. under højdepunktet på 1,5 mio. i 2014, skriver Drewry.

"Perspektiverne for denne rute er meget lysere end de har været de sidste to år, men der er stadig lang vej til det tabte," skriver Drewry og henviser til, at udsigterne for 2018 ligner de samme som for i år med en moderat vækst.

Markant vækst i containermængder i 2017

Ruten mellem Asien og Vestafrika er dybt eksponeret mod oliemarkedet med nationer som Nigeria og Angola, der er dybt afhængig af indtjening fra udlandet for at finansiere import af varer til landet. Derfor kan stigningen i containerhandlen til dels kobles til det stigende oliemarked i løbet af 2017, mener Drewry.

"Mens udsigterne for efterspørgslen er bedre, er der ringe grund til at forvente en stor stigning i indgående mængder i Vestafrika næste år. Efter at have været grådige, vil rederne være mere forsigtige med at tilføre for meget kapacitet til denne rute på en gang fremover."

Alphaliner: Uklar situation i nigeriansk containerhavn

Kina investerer stort i ny vestafrikansk havn

Drewry: Maersk Line slår alle på nye skibe i 2017

Forsiden lige nu

T.K.B. Shipping lægger OW-strid bag sig med nyt plus

Det danske tørlastrederi T.K.B. Shipping er tilbage i plus i regnskabsåret 2016/17 efter et uvant underskud sidste år, som skyldtes, at selskabet var nødsaget til at betale to gange for brændstof købt af konkursramte OW Bunker.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere