ShippingWatch

Ny rapport: Olieselskaber har tabt milliarder på asiatiske platforme

En rapport fra konsulenthuset Rystad Energy hævder, at norske olieselskaber har tabt milliarder på at bygge flere platforme på værfter i Sydkorea og Singapore i stedet for at få dem bygget i Norge.

Goliat-platformen blev bygget på Hyundai Heavy Industries, men har siden haft problemer med driften.

Det har kostet norske olieselskaber et anseeligt milliardbeløb at få bygget flere boreplatforme i Asien i stedet for at få dem fremstillet i Norge, hævder konsulenthuset Rystad Energy.

I en ny rapport konkluderer Rystad Energy, at en række platformdæk bygget i Sydkorea og Singapore i snit blev 75 pct. dyrere, end hvis de var blevet bygget på norske væfter. Det skriver Dagens Næringsliv.

Udregningen er baseret på 11 platformdæk til norske felter bestilt i perioden 2009-2013. Syv af de elleve dæk blev bygget i Asien, mens de resterende fire blev fremstillet i Norge.

Ifølge Rystad Energys rapport løb ekstraomkostningerne på de asiatiske platformdæk op i 70 mia. norske kr., eller knap 56 mia. danske kr.

De ekstra omkostninger skyldes budgetoverskridelser, forsinkelser og kvalitetsproblemer, skriver DN.no.

I snit byggede de norske værfter dækkene til 421 norske kr. per kilo, mens de asiatiske værfter byggede dem til 509 norske kr. per kilo. Dertil kommer et værditab på grund af forsinkelser og kvalitetsproblemer på 223 norske kr. per kilo, lyder det i rapporten.

Ifølge Dagens Næringsliv var der stor opstandelse i den norske oliebranche, da syv ud af de elleve bestillinger på platforme til den norske sokkel gik til værfter i Sydkorea og Singapore. Det mødte blandt andet kritik fra Aker-chefen Kjell Inge Røkke.

Omvendt forsvarede olieselskaberne sig med, at de asiatiske værfter var 25 pct. billigere, skriver den norske erhvervsavis.

Eni henter norsk olie efter 17 års ventetid

Statoil har fundet en skattekiste med olie i Nordsøen

Salg af Maersk Oil får brasiliansk godkendelse

 

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier fra ShippingWatch

Monjasa-retssagen rullede videre, mens tre store danske rederier aflagde regnskab, Torm annoncerede ansøgning om børsnotering i New York, og regeringen kom med vækstpakke i løbet af ugen. Alt sammen noget, der blev til overskrifter på ShippingWatch.

Seneste Offshore

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere