ShippingWatch

Presset borebranche holder kortene tæt ind til kroppen

En oversigt fra Morgan Stanley viser, at rigselskaber kun har offentliggjort beløb på syv ud af 40 kontrakter i løbet af de seneste fire måneder.

I offshore-borebranchen er åbenhed og højkonjunktur blevet aflyst af nedtur og hemmelighedskræmmeri.

Maersk Drilling og kollegerne i industrien plejede i opgangstiderne at fortælle vidt og bredt om de nye kontrakter, de fik af olieselskaberne, der lejede borerigge og -skibe for dagsrater på op mod 700.000 dollar per dag. Det gjorde det muligt for iagttagere at følge med i selskabets kontraktdækning i detaljer.

I dag er der blevet meget mere stille. Kontrakterne gives sjældnere, og det er endnu sjældnere, at offentligheden får at vide, hvilke beløb, der er i spil. Men én ting er dog sikker: de er meget lavere i dag.

Eksempelvis har Maersk Drilling kun offentliggjort værdien af én eneste af de seneste ti indgåede kontrakter, da selskabet i maj fortalte, at boreskibet Maersk Viking blev forlænget af Exxonmobil for 22,5 mio. dollar over 150 dage. Det svarede i øvrigt til mindre end en tredjedel af den dagsrate, den samme kunde hyrede det samme skib til fem år tidligere.

En frisk oversigt fra Morgan Stanley viser også kun offentliggjorte beløb på syv ud af 40 kontrakter afsløret i branchen over de seneste fire måneder.

Men ser man længere tilbage, var der langt mere åbenhed. Faktisk afslørede Maersk Drilling beløb på mere end 90 pct. af de kontrakter, selskabet modtog og offentliggjorde i perioden oktober 2011 frem til januar 2017.

I dag må investorerne tage til takke med uspecificerede opsummeringer af alle de kontrakter, der er indgået i løbet af seneste kvartal, når der fremlægges regnskab hver tredje måned.

"Dette er i tråd med den praksis, som har kendetegnet drillingmarkedet de seneste år og hænger sammen med konkurrencesituationen. Ser man på offentligt tilgængelige data for kontrakter indgået i markedet i 2017, vil man se, at langt størstedelen ikke indeholder en offentliggjort kontraktværdi," siger Maersk Drillings driftsdirektør, Lars Østergaard, i en udtalelse til Ritzau Finans.

I seneste regnskab blev det således afsløret, at Mærsk-divisionen i andet kvartal havde sikret sig 236 kontraktdage med i alt 29 mio. dollar i værdi. Men da selskabet har i alt 24 enheder i stalden, er der potentielt knap 2200 kontraktdage at sælge hvert kvartal - afhængig af behovet for vedligeholdelse.

De hårde tider i branchen gør, at Maersk Drilling for tiden har otte ledige rigge og skibe - altså hver tredje. Og den samlede kontraktdækning for flåden i 2018 er på knap 50 pct., mens tallet for 2017 har været tættere på 60 pct.

Divisionen blev sidste måned meldt som et muligt opkøbsmål for amerikanske Rowan Drilling, uden at nogen dog officielt har bekræftet den forbindelse. Mærsk-ledelsen har givet sig selv til slutningen af 2018 til at finde en fremtidig ejerskabsløsning for Maersk Drilling, da konglomeratet fremover kun vil koncentrere sig om shipping og logistik.

Maersk Drilling vinder kontrakt i Asien

Mægler: Borr Drilling betaler overpris for rigge

Borr Drilling investerer 1,3 mia dollars i nye rigge

Analytikere tror på bedre tider for rigmarkedet

 

Forsiden lige nu

Ugens tophistorier på ShippingWatch

Omflagning af Maersk-skibe før ophugning i Alang, fremgang i tørlast, oprustning i Gorrissen og søfartens forurening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Statoils topchef dropper at gå på pension

Det bliver ikke til et tidligt otium for koncernchefen i norske Statoil. Eldar Sætre er blevet bedt om at fortsætte, også selv om han stod overfor at falde for aldersgrænse.

Nu begynder ankesagen om omfattende svindel i Monjasa

Det kostede Monjasa-stifter Jan Jacobsen en fængselsstraf på 3,5 år og Monjasa en bøde på 10 mio. kr., da de blev dømt for omfattende bedrageri sidste år i byretten. Nu begynder ankesagen ved Vestre Landsret.

Seneste Offshore

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere