ShippingWatch

USA vil formentlig selv bygge skibe til vindeventyr

Selvom der skal bygges flere nye havvindparker i USA, vil det sandsynligvis ikke betyde, at den omstridte shippinglov the Jones Act bliver udfordret. I stedet er der meldinger om, at amerikanske værfter selv vil bygge de nødvendige skibe.

NEW YORK

De europæiske rederier har øjnet en mulighed for at få den kontroversielle shippinglov Jones Act løsnet eller måske suspenderet for en periode, fordi flere amerikanske stater på østkysten kan risikere at mangle skibe til at opgøre flere storstilede havindsprojekter.

Landets rederier nemlig ikke de nødvendige specialbyggede skibe, som skal bruges til at flytte og hejse møllerne ude på havet. Det har de europæiske rederier derimod, for modsat USA har Europa i flere år gået benhårdt efter havvind.

Jeg tror slet ikke, den lov bliver fjernet eller suspenderet"

Stephanie McClellan, leder af vindprojekt, University of Delaware

Håbet var, at manglen ville åbne op for, at de amerikanske politikere ville være parate til at suspendere den protektionistiske lov, som holder europæiske rederier fra at måtte sejle mellem amerikanske havne, eller i hvert fald åbne op for at omgås reglerne.

Men det sker med al sandsynlighed ikke, vurderer Stephanie McClellan. Hun er leder af the Special Initiative on Offshore Wind, som er et uafhængigt projekt på University of Delaware, der støtter udviklingen af havvind. Endvidere har hun arbejdet i industrien i flere år, hvor hun bl.a. har rådgivet flere stater om havvind.

"Jeg tror slet ikke, den lov bliver fjernet eller suspenderet," indleder Stephanie McClellan interviewet med EnergiWatch.

Det er ikke, fordi en suspendering af loven er et uset fænomen. Den amerikanske præsident Donald Trump besluttede i september at suspendere loven, for at udenlandske skibe kunne sejle til Puerto Rico, så landet kunne få livsvigtige forsyninger og komme på fode igen efter at være blevet hårdt ramt af orkanen Maria.

Stor pipeline smadrer drømmen

Den amerikanske told- og grænsekontrol (US CBP) har tidligere foreslået, at man fjernede en regel, som tillod ikke-amerikanske skibe at fragte særligt udstyr til amerikanske offshore-energiprojekter. Et forslag, som blev stoppet. Håbet var dog at med flere projekter undervejs ville omgåelsen af reglerne presse sig mere på.

Grunden til, at den erfarne offshore-kvinde ikke tror på en suspendering eller fjernelsen af reglen, skyldes netop, at havvind for alvor er begyndt at rykke på sig i bl.a. Massachusetts, Maryland, Delaware, Boston, New York og New Jersey.

USA har for tiden blot én havvindpark, Block Island Wind Farm, som blev bygget i 2016 i staten Rhode Island. Et enkelt projekt var ikke nok til at igangsætte en hel lokal produktion af skibe til opførelsen af havvind.

Men siden 2016 er der sket det markante, at Donald Trump forlod klimaaftalen i Paris. Noget, der fik flere amerikanske staters senatorer, guvernører og borgmestre til at skrue alvorligt op for deres forpligtelser til den grønne omstilling. Og fra kun at have et enkelt havvindprojekt er landet nu kommet til et punkt, hvor der er flere undervejs. Det er storskalaen, som gør forskellen.

Ændrer alt for amerikanske værfter

"New York har forpligtet sig til at bygge en havvindpark på 2400 MW, Massachusets på 1600 MW og New Jersey på 1100 MW. De forpligtelser bygger en pipeline af projekter, som fortæller værftindustrien i USA, at der ikke kun vil være ét enkelt projekt, men flere projekter ud i fremtiden," siger Stephanie McClellan og uddyber:

Ingen bygger et dyrt skib for ét projekt, og derfor ændrer denne her langvarige pipeline af store projekter – konsistens og volumen – en masse for de amerikanske værfter og rederier"

Stephanie McClellan, leder af vindprojekt, University of Delaware
"Ingen bygger et dyrt skib for ét projekt, og derfor ændrer denne her langvarige pipeline af store projekter – konsistens og volumen – en masse for de amerikanske værfter og rederier."

Hun fortæller, at der er flere analyser og undersøgelser, som peger i retning af, at volumen kommer til at betyde, at der vil blive bygget amerikanske skibe, som kan fragte og rejse vindmøllerne:

"Vi har dem endnu ikke, men der har allerede været to udmeldinger de seneste seks måneder fra værfter her i USA, som ser på finansieringen af vindmølleskibe. Det betyder, at the Jones Act bliver mindre af et problem."

Hun er yderst optimistisk for fremtiden for havvind i det store land med en historik for forkærlighed til olie, fordi den føderale stat under Donald Trumps ledelse fortsat afholder de nødvendige licensauktioner, som skal til, for at der kan opføres flere havvindparker.

Senest har New York bedt det amerikanske havagentur BOEM, som står for auktionerne, om at udstykke mindst fire nye leases på havvindmølleområder ud fra statens kyst, som hver skal kunne rumme mindst 800 MW.

Vindbranchen overbevist om gennembrud for amerikansk havvind

Dansk vindrederi vil slås for sin markedsdominans

Dong har vundet sin største opgave nogensinde, men jublen udebliver

Forsiden lige nu

Der flyder flere containere igennem Rotterdam Havn

Rotterdam Havn har set en stigning på 10 pct. i mængden af containere i årets første ni måneder. Til gengæld falder volumen af olie og kul, hvilket skyldes den grønne omstilling, fortæller havnens CEO.

DOF Subsea finder ny COO

Offshorerederiet DOF Subsea har fundet sin nye COO, der skal stå for rederiets driftsstrategi og den daglige operation, oplyser det norske rederi.

Seneste Offshore

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere