ShippingWatch

Nordea udpeger vindere og tabere i rigmarked

Nordeas riganalytiker Janne Kvernland giver sit bud på dem, der overlever, bliver købt op eller dør i rigmarkedet.

Rig fra John Fredriksens selskab Seadrill.

Analytiker Janne Kvernland kommer i en ny analyse med et direkte bud på, hvem der vil klare sig i det rigmarked, som lige nu er i gang med en række konsolideringer.

Hun deler de rigselskaber, som Nordea følger, op i tre kategorier, skriver Dagens Næringsliv.

Overleverne

I den kategori peger Janne Kvernland på tre selskaber:

  • Ensco
  • Transocean
  • Rowan Companies

Opkøbskandidaterne

Den næste kategori er de selskaber, der står over for et opkøb. Her ser Kvernland fire kandidater:

  • Odfjell Drilling
  • Northern Drilling
  • Rowan Companies
  • Borr Drilling

De rigselskaber, som ikke kommer til at overleve

Det er også i alt fire rigselskaber, som kommer til at dø i processen med konsolidering i markedet.

  • Seadrill
  • North Atlantic Drilling
  • Pacific Drilling
  • Fred Olsen Energy

Om taberne skriver Nordea, at investorer skal passe på med selskaber, der er under restrukturering.

"I de sidste par år har rigselskaberne været karakteriseret ved flere tiltag for at dæmpe effekten af de hårde markedsforhold på balancen ved at lave hårde nedskæringer på omkostningerne, ophugge rigge, udsætte leveringen af nye rigge, tilbagekøbe gæld, udstede ny egenkapital og konvertere gæld. Vi anbefale at holde sig ude af restruktureringskandidater, hvor balancen er så lidt bæredygtig, at det vil blive nødvendigt at konvertere gæld," skriver banken i analysen.

Seadrill får kæmperegning fra rådgivere

30 rigge i Nordsøen er kandidater til ophugning

Analytiker: Behov for at skrotte 30-40 pct af rigflåden

Forsiden lige nu

Her skal de danske rederiers kampe stå de næste år

Danske Rederier med adm. direktør Anne Steffensen i spidsen skal have såvel kendte som nye ønsker opfyldt, for at målene i den nye strategi kan opnås. ShippingWatch lister de kommende års udfordringer op her.

Ét ord har reduceret antallet af bestikkelsessager i Suez-kanalen

Med ret få midler er det på to år blevet muligt for rederierne at få deres skibe gennem Suez-kanalen uden at skulle betale lodserne for hjælp i form af f.eks. cigaretter. "En milepæl," lyder det fra antikorruptions-organisationen MACN, der står bag initiativet.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Interviews med topchefer i Maersk Line, Hamburg Süd og Hapag-Lloyd, tragisk ulykke på borerig, rederier under anklage for brud på udlændingeloven og et dramatisk formandsexit i Maskinmestrenes Forening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Seneste Offshore

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere