ShippingWatch

Høje priser kan fremskynde olieindustriens endeligt

Elbilernes indtog er allerede en trussel mod olieindustrien, men en for høj oliepris kan skubbe endnu mere på udviklingen mod grønnere energikilder, advarer olieanalytiker, der ikke mener, at Danmark har tid til at bygge ny infrastruktur i jagten på det sorte guld.

Mens OPEC kæmper en hård kamp for at holde olieprisen oppe, så frygter Nordeas norske olieanalytiker Thina Saltvedt, at en for høj oliepris vil sætte gang i olieindustriens endeligt.

For i øjeblikket står branchen midt i store forandringer, hvor man i flere og flere tilfælde går fra fossile brændsler til grønnere energikilder. Men indtil videre har olie og gas fortsat en vigtig rolle at spille, men levetiden bliver langsomt kortere.

Jeg vil sige, at vi ikke skal have så høje oliepriser. For så er det helt sikkert, at vi vil se skiftet til den grønnere økonomi meget hurtigere"

Thina Saltvedt, olieanalytiker, Nordea
"Vi er afhængige af olie, fordi olie bliver brugt i transportsektoren. Så længe at vi ikke har et fuldt ud konkurrencedygtigt alternativ som transportbrændstof, vil det være svært at ændre på," siger Thina Saltvedt og fortsætter:

"Men når man ser priserne på vind og sol falde så voldsomt, og det samme gør sig gældende for batteripriserne, så vil vi enten før eller omkring 2025 se, at både batteri, sol og vindenergi vil være konkurrencedygtig i forhold til kul, gas og olie - uden tilskud."

Men selvom verden er afhængig af olien, kan skiftet til grønnere energikilder ske hurtigere, hvis branchen ikke holder tungen lige i munden. Her peger hun på, at George W. Bushs tidligere olierådgiver Robert McNally har sagt, at han forventer, at olieprisen vil stige til 100 dollar igen i 2020.

"Jeg vil sige, at vi ikke skal have så høje oliepriser. For så er det helt sikkert, at vi vil se skiftet til den grønnere økonomi meget hurtigere. Det er noget, som OPEC er bekymret for, og det kan være, at de ikke vil være i stand til at kontrollere markedet for at undgå det," siger Thina Saltvedt.

Investeringer halter efter

Udfordringen er ifølge Thina Saltvedt, at da olieprisen begyndte sin nedtur, så faldt investeringerne også med omkring 40 pct., og det er netop investeringerne, der skal løftes igen. For selvom OPEC ønsker en gradvist stigning i olieprisen til omkring 60-70 dollar, så betyder de manglende investeringer, at olieprisen vil stige mere, end OPEC ønsker.

Hvis Robert McNally har ret og prisen rammer de 100 dollar, så risikerer man en situation, der vil ligne sommeren 2008, hvor fiskebådene ikke tog ud for at fiske grundet de høje oliepriser, og hvor det for shippingindustrien tog mindst en dag mere at sejle fra Europa til Asien, da man ville spare på brændstoffet, fortæller hun.

Tre år efter oliekollaps skraber investeringerne bunden

"Så 100 dollar er for højt. Men det virker til, at OPEC har mistet så meget kontrol, at de ikke kan sikre den mere smooth udvikling, og der i stedet vil opstå en kraftig stigning, så man risikerer at stå foran demand destruction," siger Thina Saltvedt.

"Demand destruction vil ske uanset hvad, det er kun et spørgsmål om tid. Så jeg tror faktisk, at det vil peake omkring 2025-2030," tilføjer hun.

Det skyldes ikke mindst elbilerne, men også introduktionen af skibe med batterier, at man tester fly med batterier, busser på el eller brint.

Olieindustrien har dog stadig nogle muligheder på hånden i forsøget på at afværge den såkaldte demand destruction, hvor efterspørgslen vil falde voldsomt.

"Det vil være muligt at skubbe demand destruction længere ud i fremtiden, alt efter hvor meget industrien vil være i stand til at sænke omkostningerne," siger Thina Saltvedt.

Branchen skal samarbejde

Omkostningerne til at producere olie er allerede blevet sænket væsentligt, hvilket Thina Saltvedt beskriver som en nødvendighed.

"Cyklusomkostninger er faldet, fordi olieselskaberne kan skubbe til serviceselskaberne en del på prisen," siger hun, men påpeger, at faldet er ved at ebbe ud.

I hvert fald for olieselskaberne. For servicesektoren er der et stykke vej endnu, da der er for mange rigs og skibe, hvorfor hun mener, at sektoren først rammer bunden om et par år.

Det sker ikke i løbet af to år, for man er nødt til at ændre sin forretningsstrategi totalt, så det går ikke så hurtigt"

Thina Saltvedt, olieanalytiker, Nordea
"Men det vigtigste for olie og gasindustrien er at få sænket omkostningerne på den lange bane. Det kan være gennem en mere effektiv produktion med standardiserede løsningerne, digitalisering og automatisering," siger Thina Saltvedt og fortsætter:

"Det sker ikke i løbet af to år, for man er nødt til at ændre sin forretningsstrategi totalt, så det går ikke så hurtigt."

Et andet element i de faldende omkostninger er det førnævnte investeringsstop, mener hun og peger på, at industrien vil være i stand til at holde omkostningerne ret lave i de næste tre-fire år.

"Men når investeringerne begynder igen, vil det sætte et skub i servicemarkedet, og hvis antallet er leverandører er faldet, så vil man på de nye kontrakter ikke acceptere samme lave pris, og derfor vil omkostningerne stige igen," siger hun

Hun advarer selskaberne imod at miste kontroller over sine omkostninger, da industrien så vil udfase sig selv meget tidligere. Der skal derfor udvikles mere ny teknologi, og så skal selskaberne samarbejde bedre på tværs af kæden og finde flere standardiserede løsninger.

Dertil kommer datadeling, der kan bruges i digitaliseringsprocessen, hvilket kan hjælpe til at sænke omkostningerne.

"For ellers vil andre energikilder eller løsninger tage en større andel af markedet tidligere end ellers. Men hvornår det sker, handler meget om, hvordan selskaberne bliver ledet," siger hun.

Skifer og Mellemøsten har fordel

Men skiftet til grønnere energikilder vil ikke ske over natten, og derfor er der fortsat behov og der vil fortsat blive investeret i olie.

"Her vil den billigste være den, der kører længst. F.eks. Mellemøsten og skiferindustrien har en pole position, fordi de er så fleksible," siger Thina Saltvedt.

Hun stiller spørgsmålet om, at hvis man som investor er i tvivl om, hvornår markedet vil peake, vil man så sætte sine penge i noget over en periode på måske 40 år eller vælge en kortere tidshorisont på måske de næste tre år?

På den konto mener hun, at skifer er mere interessant, og det er også et sted, hvor man vil være i stand til at sænke omkostningerne yderligere.

Opec tror på større olieefterspørgsel i 2017 og 2018

"Man må bare acceptere, at Mellemøsten og skiferproducenterne har nogle fordele, som resten ikke har, og så må man konkurrere om den resterende del af efterspørgslen på olie," siger Thina Saltvedt.

Det vil for Danmarks synspunkt betyde, at man skal have blikket på, hvor meget olie verden egentlig har brug for i fremtiden. For Nordsøen er ikke det billigste sted at producere olie. Det betyder ifølge Thina Saltvedt, at man kun skal udnytte og udvinde de ressourcer, der ligger i nærheden af allerede eksisterende infrastruktur.

For hvis man skal begynde at søge efter olie og gas i nye områder og bygge ny infrastruktur, skal man huske at se det i et omkostnings og indtjeningsperspektiv.

"I en verden, hvor i hvert fald jeg forventer, at olieefterspørgsel vil falde, samt at kontinentalsoklen her ikke er den billigste, så vil det være vanskeligt at konkurrere mod skifer og Mellemøsten, så det er jeg meget skeptisk omkring, hvorvidt det overhovedet vil være profitabelt," siger Thina Saltvedt, der mener, at man risikerer, at stå med en masse strandede aktiver.

Naturgas har vækstpotentiale

Thina Saltvedt mener dog, at naturgas står foran en lidt anden fremtid, hvor der er andre kort på hånden, for her vil det tage længere tid, før peaket opstår.

Hun mener, at det er fordi, at naturgas er grønnere og fokusset på klimaet stiger, og det kan mærkes på både forbrugere og investorer, der også har et større fokus på bæredygtige løsninger, og det har betydning for, hvor de vil placere deres penge.

"Gasindustrien har ikke været særlig god til at lave marketing, og her skal gasindustrien nok til at markedsføre sig som fremtidens løsning. Naturgas har et vækstpotentiale. Måske ikke så meget i Europa, men mere i Asien, som en grønnere energikilde," siger Thina Saltvedt og fortsætter:

"Så gasindustrien burde separere sig mere fra olieindustrien og opbygge sit eget brand og samarbejde med transportsektoren. Long term shipping, lastbiler og trucks. Den slags løsninger."

Grønne investering viser retningen

De grønnere energikilder repræsenterer dog ikke kun fjenden for olieindustrien, men kan meget muligt være redningsplanken. Her fortæller Thina Saltvedt, at selvom flere olieselskaber forsøgte sig i grønne investeringer tilbage i nullerne uden den store succes, er sektoren ændret markant nu, da omkostningerne til f.eks. vind er faldet så meget.

Over de seneste år har man da også kunnet se store spillere som Statoil, Shell, Total osv. kaste penge i grønne investeringer, og forklaringen er simpel.

Olieprisen ser ud til at holde sig under 60 dollars længe

"Det er fordi, man er usikker på profitten i den traditionelle olie og gasindustri, hvor man vil producere mere gas end olie, så hovedandelen af indkomsten kommer fra gas, men samtidig vokser den grønne energi," siger hun og tilføjer:

"Men i de næste fem år vil grøn energi ikke have den store indvirkning på deres indkomst, for her vil det handle om kerneforretningen og om at sænke omkostningerne, men derefter vil det begynde at vokse ret kraftigt."

Investeringerne i grønnere energikilder fungerer dog på flere planer for olieselskaberne. For selvom det sker med indtjening for øjet, så hjælper det også på et selskabs image i en verden, hvor klimaforandringer ligger mange på sinde.

"Når den adm. direktør i Shell siger, at hans næste bil er en elbil, så siger det noget om retningen, men det er også et PR-stunt," siger Thina Saltvedt, der mener, at det vigtigt i specielt i Europa, hvor der er et stort fokus på klimaet, at vise hvilken vej, man vil gå.

"Og så skal man også følge den. For man kan ikke bare sige det, man skal også gøre det. Så man skal være seriøse omkring det. Og det er de. De ser det som fremtiden både fra et forbrugersynspunkt, men også rent indtjeningsmæssigt," siger Thina Saltvedt.

DNV GL: Olieefterspørgslen vil flade ud i 2020

Lavt investeringsniveau presser leverandører i olieindustrien

 

Forsiden lige nu

Der flyder flere containere igennem Rotterdam Havn

Rotterdam Havn har set en stigning på 10 pct. i mængden af containere i årets første ni måneder. Til gengæld falder volumen af olie og kul, hvilket skyldes den grønne omstilling, fortæller havnens CEO.

DOF Subsea finder ny COO

Offshorerederiet DOF Subsea har fundet sin nye COO, der skal stå for rederiets driftsstrategi og den daglige operation, oplyser det norske rederi.

Seneste Offshore

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere