Det nye Solstad Farstad, der er en fusion mellem de norske offshorerederier Solstad, Farstad og Deep Sea Supply, er ved at tage form. Og det er en form, som ikke alle i baglandet til rederiet, der nu er verdens fjerdestørste supplyrederi, er helt tilfredse med.

I sidste uge meldte Solstad Farstad ud, at flere kontorer lægges sammen blandt andet i Singapore, og at der skal afskediges flere på de eksisterende kontorer både i Norge og i udlandet.

Fyringerne i Norge vakte harme hos grundlæggerfamilien til Farstad, da det især er på deres tidligere kontorer, at fyringerne rammer, skriver Sysla.

"Set fra familiens side er det en ligeså trist dag, som da Farstad Shipping stoppede med at eksistere på generalforsamlingen," sagde tidligere formand for bestyrelsen i Farstad og storaktionær Sverre Farstad om fyringerne.

Hovedarkitekterne bag fusionen af de tre rederier er Kjell Inge Røkke og John Fredriksen, der i forbindelse med fusionen sidste år meldte ud, at de forventer at kunne få synergieffekter på mellem 400 og 600 mio. norske kroner.

Solstad Farstad flåde løber op i omkring 150 skibe, hvoraf godt en tredjedel - 52 skibe - ifølge Sysla på nuværende tidspunkt er lagt op.

Røkke-selskaber faldt med 2,8 mia norske kr  

Kontrakterne begynder at blive længere for Maersk Supply  

Norsk shipping-profil: Konsolidering i offshore sker for sent