ShippingWatch

Medie: Fyringer efter fusion vækker vrede hos Farstad

Ledelsen i det nye offshorerederi Solstad Farstad har udmeldt flere afskedigelser og sammenlægninger af kontorer. Det bliver ikke taget godt imod af Farstad-familien, skriver Sysla.

Det nye Solstad Farstad, der er en fusion mellem de norske offshorerederier Solstad, Farstad og Deep Sea Supply, er ved at tage form. Og det er en form, som ikke alle i baglandet til rederiet, der nu er verdens fjerdestørste supplyrederi, er helt tilfredse med.

I sidste uge meldte Solstad Farstad ud, at flere kontorer lægges sammen blandt andet i Singapore, og at der skal afskediges flere på de eksisterende kontorer både i Norge og i udlandet.

Fyringerne i Norge vakte harme hos grundlæggerfamilien til Farstad, da det især er på deres tidligere kontorer, at fyringerne rammer, skriver Sysla.

"Set fra familiens side er det en ligeså trist dag, som da Farstad Shipping stoppede med at eksistere på generalforsamlingen," sagde tidligere formand for bestyrelsen i Farstad og storaktionær Sverre Farstad om fyringerne.

Hovedarkitekterne bag fusionen af de tre rederier er Kjell Inge Røkke og John Fredriksen, der i forbindelse med fusionen sidste år meldte ud, at de forventer at kunne få synergieffekter på mellem 400 og 600 mio. norske kroner.

Solstad Farstad flåde løber op i omkring 150 skibe, hvoraf godt en tredjedel - 52 skibe - ifølge Sysla på nuværende tidspunkt er lagt op.

Røkke-selskaber faldt med 2,8 mia norske kr

Kontrakterne begynder at blive længere for Maersk Supply

Norsk shipping-profil: Konsolidering i offshore sker for sent

Forsiden lige nu

Bagmandspolitiet kalder sagen mod Monjasa "usædvanlig"

SØIK erkender, at politiet kunne have fået en uafhængig vurdering af en afgørende brændstofsrapport i sagen mod Monjasa og Jan Jacobsen, der mandag blev frifundet. Det siger vicestatsadvokaten til ShippingWatch, hvor han kalder sagen "usædvanlig".

"Shippingindustrien kan være fuldstændig ændret om fem til ti år"

I løbet af det næste årti kan shippingindustrien komme til at se fuldstændig anderledes ud, skriver Danmarks Skibskredit i ny rapport. Rederierne har fået øjnene op for risikoen for mindre efterspørgselsvækst i fremtiden, siger analysechef Christopher Rex til ShippingWatch.

Advokathus må træde ud af OW-sagen

Advokathuset Bruun & Hjejle udtræder af sagen mod den tidligere daglige ledelse i OW Bunker pga. inhabilitet ifølge dagbladet Børsen. ATP bekræfter oplysningerne over for ShippingWatch.

Seneste Offshore

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere