ShippingWatch

Norsk shipping-profil: Konsolidering i offshore sker for sent

Norske Kristian Siem siger til norsk medie at konsolideringsbølgen i norsk offshore er sket alt for sent. "Branchen konsoliderede ikke, da de kunne gøre det på et frit grundlag," siger han.

Situationen i norsk offshore er værre, end den egentlig burde have været.

Det mener den norske rigmand Kristian Siem, som i et interview med det norske medie Sysla blandt andet siger, at konsolideringen af offshorerederierne er sket "for sent."

2017 har indtil videre budt på store sammenlægninger i branchen, hvor Solstad, Farstad og Deep Sea Supply tidligere på året gik sammen om at skabe Solstad Farstad.

"Holdningen, vi har set i branchen for offshore service-skibe, specielt i Norge, er, at kontrol er det allervigtigste. Det har medført, at branchen ikke konsoliderede, da den kunne gøre det på et frit grundlag, som havde været en fordel for alle og været industrielt rigtigt. Når man sætter det, som er industrielt rigtigt til side for ejerkontrol, så stiger risikoen," siger Kristian Siem til det norske medie.

68-årige Kristian Siem står i offshorebranchen bag Siem Offshore samt Subsea 7, som han ejer 21,3 pct. af gennem Siem Industries. For Siem Offshore, som rigmanden ejer 83 pct. af, er skibsværdierne i de sidste to år nedskrevet med 1,8 mia. norske kr.

Ifølge Sysla ligger 140 skibe for tiden oplagt i den norske offshore-industri, mens 17 mia. norske kr. af selskabernes børsværdier er forsvundet over de sidste år.

Offshorerederi venter flere ordrer i 2018

Siem Offshore ser fortsat overkapacitet flere år frem

Siem-ejer tilbyder at købe obligationer

Forsiden lige nu

Seneste Offshore

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere