ShippingWatch

Norsk rederichef om offshorekrisen: "Vi har set bunden"

Stig Remøy, som står bag Olympic Subsea, tror på, at det værste er overstået på offshoremarkedet. 10 af rederiets 11 subsea-skibe er nu i arbejde efter en svær restrukturering for et halvt år siden.

Den norske ejer af rederiet Olympic Subsea tror på, at det værste er ovre på det pressede marked for offshoreskibe.

I et interview med Dagens Næringsliv fortæller Stig Remøy, at det efterhånden begynder at lysne for sektoren, som har været tvunget i knæ af den lave aktivitet i oliesektoren.

10 ud af hans 11 subsea-skibe er nu på kontrakter på mellem to og 24 måneder, og dagsraterne kan være på vej op, siger han.

"Jeg tror, at vi har set bunden. Vi ved, at 2017 bliver set som det mest udfordrende år. Jeg tror, at vi vil have større marginer på kontrakterne næste år end i år," siger Stig Remøy til DN.no.

"Vi har allerede fået længere kontrakter med højere niveau på dagsraterne. Hvis vi kan holde omkostningerne nede, giver det øge marginer," siger rederichefen.

Stig Remøy har selv mærket problemerne i offshoresektoren på nærmeste hold. Olympic Subsea er således skabt på resterne af rederiet Olympic Shipping, som var tæt på at gå konkurs tidligere i år, da det ikke længere var muligt at afdrage på milliardgælden.

Løsningen blev at udskille rederiets subsea-fartøjer, som nu bliver drevet videre under navnet Olympic Subsea.

Olympic Shipping får grønt lys til redningsplan

Røkke til norske offshorefamilier: I brugte for mange penge

Gældsramt norsk offshore-rederi vil undgå Røkke

 

Forsiden lige nu

Olieindustrien skrotter rekordmange rigge

Der blev sendt flere dybvands-rigge til ophugning i tredje kvartal i år end nogensinde før, og det tyder på et marked, der nok aldrig helt kommer sig. Det skriver Bloomberg.

Fondene sidder tungt på toppen af dansk shipping

Dansk erhvervsliv er generelt ejet af fonde og familier, og shippingindustrien er ingen undtagelse. ShippingWatch undersøger hvor overskuddene bliver kanaliseret hen. Og hvad fondene gør, hvis de maritime virksomheder giver underskud. Eller virksomheden bliver solgt.

Salget vokser i schweizisk DSV-konkurrent

Omsætningen vokser i schweiziske Panalpina, som konkurrerer med den danske logistikkoncern DSV. Til gengæld falder driftsindtjeningen, viser regnskabet for tredje kvartal.

Vitol er bekymret over kurdisk konflikt

Der er en risiko for, at eksporten bliver ramt af konflikten i det nordlige Irak, hvor den irakiske hær har overtaget en række oliefelter i Kirkuk-regionen. Det siger Vitoals topchef til Financial Times.

Tyske banker fanget i dyre skibskontrakter

Nødlidende tyske shippingbanker har i årevis været låst af dyre skibskontrakter med management-selskaber, der har forhindret banker i at sælge ud af skibe. Det kan ændre sig nu, vurderer kilder over for Shippingwatch.

Seneste Offshore

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere