ShippingWatch

Dansk erhvervsmand er midtpunkt i kontroversiel oliehandel

Hvad der lignede en ordinær oliehandel i Vestafrika, er endt i et retsopgør i London, Dubai og Lagos. ShippingWatch har genskabt forløbet, som involverer den danske forretningsmand Jesper Øhlenschlæger, skattelyselskabet Nordic Oil & Gas, bunkerselskabet Endofa og rederiet d'Amico.

Jesper Øhlenschlæger er tidligere direktør og medejer af vindmølleselskabet Skykon. I dag arbejder han blandt andet med køb og salg råvarer i Vestafrika.

En dansk forretningsmand bliver beskyldt for at have efterladt sig en millionregning i en omstridt oliehandel i Ghana, hvor han tilsyneladende handlede på vegne af et arabisk skattelyselskab.

Vi føler, at vi er blevet snydt, og det er mit indtryk, at vi ikke er de eneste, som har den følelse"

Endofa om oliehandlen
Anklagerne retter sig mod Jesper Øhlenschlæger, som er tidligere direktør og medejer af det nu lukkede vindmølleselskab Skykon og typehusfirmaet M2.

Siden han forlod Danmark i 2012 og senere gik personlig konkurs i en skattesag, som han siden vandt, har han arbejdet med vindkraft i Vestafrika. Det er imidlertid i en anden del af energibranchen, at hans navn nu dukker op.

ShippingWatch er i besiddelse af en række retsdokumenter, kontrakter og mails, som beskriver en opsigtsvækkende handel med råolie, hvor alle nu kæmper for at placere ansvaret for, at tingene gik galt.

Det danske bunkerselskab Endofa, som gør forretninger i Vestafrika, deltog i handlen. De beskylder danskeren for at have påført dem milliontab.

"Det er ikke særligt sjovt at have indgået i den her handel med Jesper. Vi føler, at vi er blevet snydt, og det er mit indtryk, at vi ikke er de eneste, som har den følelse," oplyser Endofa til ShippingWatch.

Øhlenschlæger afviser anklager

Jesper Øhlenschlæger afviser selv beskyldningerne.

Han fortæller, at han udelukkende har ageret som mellemmand for et arabisk selskab ved navn Nordic Oil & Gas Ltd i handlen, der strakte sig over det meste af 2015.

Det er vigtigt at påpege, at jeg ikke handlede i eget navn, eller for den sags skyld via et selskab som jeg ejede/ejer"

Jesper Øhlenschlæger
"Det er vigtigt at påpege, at jeg ikke handlede i eget navn, eller for den sags skyld via et selskab som jeg ejede/ejer, men alene forsøgte at formidle en kontakt," skriver han i en mail til ShippingWatch.

"Som jeg ser det, er der ingen vindere i den her møgforretning"

"Jeg forsøgte efterfølgende at hjælpe alle parter til at komme ud af situationen med mindst mulig tab," forklarer han om sin rolle, som han mener, bliver stærkt overdrevet af de andre parter.

Flere kilder peger dog uafhængigt af hinanden på Jesper Øhlenschlæger som en af hovedpersonerne i den fejlslagne oliehandel, der siden har fået et efterspil ved domstole i London, Dubai og Lagos.

På baggrund af et omfattende kildemateriale og interviews med flere centrale aktører opridser ShippingWatch her det dunkle forløb, som giver et sjældent indblik i oliemarkedet i Vestafrika, hvor risikoen for at tabe millioner ofte er ligeså stor som chancen for at tjene en hurtig gevinst.

Leverandør blev aldrig betalt

Forløbet begyndte i starten af 2015, hvor Jesper Øhlenschlæger kontaktede den ghanesiske leverandør General Shipping & Trading Services med henblik på en handel med råolie.

Olien skulle sælges til et europæisk selskab, som udstedte en bankgaranti til leverandøren, der først kunne indløses i banken, når olien var leveret.

Bunkerselskabet Endofa blev desuden hyret af Jesper Øhlenschlæger på vegne af Nordic Oil & Gas til at stå for fragten fra Ghana til Europa og lejede derfor et skib af rederiet d'Amico International Shipping.

Olien blev herefter leveret af General Shipping & Trading Services, som overførte cirka 100.000 tønder til tankskibet Cielo di Milano i havnen Tema ad flere omgange i april og maj.

Da det sidste olie blev leveret 2. maj, bad General Shipping & Trading Services om at få udstedt et fragtbrev, så selskabet kunne bevise, at det havde afskibet lasten og dermed modtage betaling fra køberen.

Men fragtbrevet blev aldrig udstedt. I stedet forlod skibet Ghana uden, at General Shipping & Trading Services havde modtaget et bevis på, at man havde leveret olien. Derfor faldt den oprindelige købsaftale også til jorden.

"Skibet sejlede uden afsejlingstilladelse fra havnen, oprindelsesdokumenter og fragtbrev med General Shipping & Trading Services som afskiber. For os er det et åbenlyst tyveri," siger CEO Justice Asare til ShippingWatch.

Hvem der tog beslutningen, om at skibet skulle forlade landet, uden at leverandøren blev betalt, er et centralt spørgsmål, som parterne fortsat strides om. Det står dog klart, at det fik handlen til at gå i hårdknude.

Dansker trådte til som køber

Efter skibet havde forladt Ghana og sat kursen mod Las Palmas, tilbød Jesper Øhlenschlæger, at Nordic Oil & Gas kunne købe olien af General Shipping & Trading Services for at løse problemet.

22. maj indgik Nordic Oil & Gas derfor en aftale om at overtage olien for 5,2 mio. dollars af den ghanesiske leverandør, som var rasende over, at skibet var sejlet ud af Vestafrika, uden at der var betalt for lasten.

ShippingWatch er i besiddelse af kontrakten, hvor Nordic Oil & Gas indvilger i at betale for olien inden seks dage.

Aftalen er underskrevet af Jesper Øhlenschlæger og stemplet Nordic Oil & Gas, som er registeret i det arabiske skattely Ras Al-Kahimah og har adresse i en kontorbygning i Dubai. ShippingWatch har desuden set et dokument, hvor Endofa beder rederiet d'Amico om at udstede et nyt fragtbrev med Nordic Oil & Gas som afskiber.

Men General Shipping & Trading Services modtog aldrig nogen penge fra Nordic Oil & Gas.

"Vi blev nødt til at sælge et skib, fordi vi skulle betale den gæld, vi havde opbygget til leverandører og andre parter, som var involveret i handlen," siger CEO Justice Asare.

Ifølge Jesper Øhlenschlæger skyldtes den manglende betaling, at der var problemer med olien. Derfor var købsaftalen efter hans opfattelse ugyldig.

"Det er korrekt, at jeg underskrev en aftale som repræsentant for Nordic Oil & Gas, men som sagt blev aftalen annulleret, da der ikke kom nogle leverancer, mens dokumentationen for, hvor olien kom fra, ikke var i orden," skriver han til ShippingWatch.

Ingen ville røre lasten

Efter et kort ophold i Las Palmas satte skibet kursen mod Hamborg for at finde en køber, men endte i stedet med at drive rundt i månedsvis. Hvorfor det var så svært at sælge olien ombord på Cielo Milano, er uvist.

Ifølge ShippingWatchs oplysninger var der dog skabt så meget usikkerhed i markedet, at ingen ønskede at røre lasten.

Til sidst endte d'Amico derfor med at beslaglægge olien og sælge den til et schweizisk handelsselskab i september 2015 for at få dækket sine udgifter, som var løbet op efter fem måneder til søs. Her tager tingene imidlertid endnu en drejning.

I kendelsen, hvor en domstol i London giver d'Amico lov til at beslaglægge lasten, dukker et nyt selskab nemlig op i fortællingen.

På fragtbrevet, som er indgivet til retten, optræder Cinque Terre Financial Group nu pludselig som afskiber af olien. Et selskab som Jesper Øhlenschlæger efter eget udsagn tidligere har samarbejdet med.

Cielo di Milano er et tankskib fra 2013. Foto: Lutz Graupeter/Brugt med tilladelse fra Marinetraffic.com.

Ingen kan svare på, hvorfor Cinque Terre Financial Group endte med at stå som afskiber og dermed ejer af den olie, som General Shipping & Trading Services leverede men aldrig blev betalt for.

ShippingWatch har uden held stillet spørgsmålet til både Jesper Øhlenschlæger, Endofa, d'Amico og kaptajnen på skibet Cielo di Milano, som skrev under på fragtbrevet. Cinque Terre Financial Group er samtidig ikke vendt tilbage på redaktionens henvendelser.

Der er heller intet i den korrespondance mellem parterne, som ShippingWatch er i besiddelse af, der viser, hvorfor Cinque Terre Financial Group endte med at optræde som oliens ejer. Ikke desto mindre stod selskabet på det fragtbrev, som retten fik præsenteret i september 2015.

Endofa dømt til at betale

På daværende tidspunkt havde Endofa allerede forsøgt at komme ud af aftalen i længere tid. Det lykkedes imidlertid ikke. I stedet var regningen for lejen af skibet efterhånden løbet voldsomt op.

Men Nordic Oil & Gas, som Jesper Øhlenschlæger repræsenterede, betalte aldrig Endofa, som man ellers havde hyret til at stå for fragten. I stedet endte bunkerselskabet selv med at hænge på regningen til rederiet.

Efter længere tids forhandlinger blev Endofa sidste sommer dømt til at betale 870.000 dollars i ubetalt charterhyre ved en domstol i London, hvor d'Amico havde stævnet det danske bunkerselskab.

Endofa forbereder erstatningssag mod dansk erhvervsmand

"Aftalen med Jesper var klokkeklar. Vi skulle chartre et skib, som kunne fragte olien fra Ghana til Europa. Men han betalte os aldrig, og derfor kunne vi ikke betale d'Amico. Jeg vil tro, at han nu skylder os mellem halvanden og to mio. dollars," skriver Endofa til ShippingWatch.

Jesper Øhlenschlæger mener dog, at det var Endofa, som brød aftalen med Nordic Oil & Gas, da de efter hans opfattelse var med til at tage beslutningen om at forlade havnen i Ghana uden den afgørende dokumentation. En beslutning, som gjorde det stort set umuligt at sælge olien.

"Jeg har personligt ikke nogen involvering. Jeg har lavet nogle aftaler på vegne af et selskab, som jeg havde mandat til at indgå. Men Endofa valgte ikke at gennemføre det, vi aftalte. Og sådan går det jo nogle gange," skriver han i en mail til ShippingWatch.

Her kunne historien om den uheldsvangre handel være stoppet. Men den danske forretningsmands involvering fortsatte også efter, at d'Amico beslaglagde lasten og solgte den til det schweiziske selskab i september 2015.

Sporet fører til Schweiz

En centralt placeret kilde fortæller til ShippingWatch, at det var Jesper Øhlenschlæger, som første gang gjorde den schweiziske køber opmærksom på, at d'Amico forsøgte at komme af med olien.

Ifølge kilden kontaktede Jesper Øhlenschlæger selskabet i september 2015 og fortalte, at der kunne laves en hurtig handel. Derfor købte schweizerne lasten af d'Amico for 3,2 mio. dollars.

Igen viste det sig dog svært at komme af med olien på grund af dens dårlige ry. Men efter endnu et mislykket salgsforsøg var Jesper Øhlenschlæger klar til med en løsning, da han stillede med endnu en køber.

Cielo di Milano kom vidt omkring, fra at olien forlod Ghana i maj til slutningen af 2015, hvor den blev solgt til et raffinaderi i USA. Kortet viser skibets rute fra maj 2015 til årets udgang.

Den nye køber var CT Energia, et selskab som har personsammenfald med Cinque Terre Financial Group. Dermed endte de samme interesser, der af uvisse årsager pludselig stod som afskibere af olien fra Ghana, tilsyneladende igen med at få kontrol med lasten.

Hvordan det kan gå til, kan ingen af de involverede svare på.

Efter salget blev olien sejlet til USA, hvor den blev solgt til et raffinaderi. Men CT Energia betalte aldrig det schweiziske selskab.

Ifølge ShippingWatchs oplysninger har det schweiziske selskab efter halvandet år fortsat ikke modtaget penge fra CT Energia. CT Energia er ikke vendt tilbage på ShippingWatchs henvendelse.

Jagter penge ved domstole

General Shipping & Trading Services forsøger nu at få dækket sit tab ved domstolene i Nigeria og har flere gange arresteret skibe fra både Endofa og d'Amico, da selskabet mener, at de også har et ansvar for, at lasten forlod Ghana uden tilladelse.

Endofa er samtidig gået i gang med at forberede en erstatningssag mod Jesper Øhlenschlæger. Danskeren, som i dag er bosat i London, fortæller dog, at han ikke har modtaget noget krav fra Endofa eller været i kontakt med selskabets advokater.

Det er uvist, hvilke skridt det schweiziske selskab har taget for at få betaling for olien fra CT Energia. Cinque Terre Financial Group er samtidig gået konkurs og har startet en likvidationsproces i april 2016.

Det har ikke været muligt at kontakte Nordic Oil & Gas, da der ikke findes kontaktoplysninger på det Dubai-baserede selskab udover Jesper Øhlenschlæger, som efter udsagn ikke længere er tilknyttet virksomheden.

Endofa dømt til at betale millionkrav i fejlslagne oliefragter

Italiensk rederi jagter penge fra Endofa i Dubai

OW Bunker er blevet spøgelset i branchen

Endofa har hyret talknuser til at rydde op i forretningen

Forsiden lige nu

T.K.B. Shipping lægger OW-strid bag sig med nyt plus

Det danske tørlastrederi T.K.B. Shipping er tilbage i plus i regnskabsåret 2016/17 efter et uvant underskud sidste år, som skyldtes, at selskabet var nødsaget til at betale to gange for brændstof købt af konkursramte OW Bunker.

Seneste Offshore

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere