ShippingWatch

Medie: Rigsrevision har fundet fejl i Dong-salg

Salget af aktier i Dong til Goldman Sachs fulgte ikke reglerne. Det vurderer Rigsrevisionen ifølge Politiken.

Rigsrevisionen har fundet, at salget af Dong-aktier til Goldman Sachs under finansminister Bjarne Corydon (S) ikke fulgte reglerne. Det erfarer Politiken.

Ifølge avisen har Rigsrevisionen fundet, at der er sket "fodfejl" i processen. Undersøgelsen skal nu drøftes af Statsrevisorerne på et møde senere i maj.

Avisens kilder fortæller, at reglerne ikke blev fulgt, blandt andet fordi der ikke blev stillet korrekte spørgsmål til Kammeradvokaten fra Finansministeriet, inden det var for sent.

Rigsrevisionen vurderer ikke, at fejlene har ændret noget ved det endelige resultat af salget.

Bjarne Corydon måtte blandt andet i et samråd om sagen i april 2015 forsvare regeringens prissætning af Dong.

I samrådet gentog han sin påstand om, at det valgte bud var det bedste, både for Dong og for staten.

Værdien af Dong blev mere end fordoblet på blot to år efter salget, hvilket har skabt anklager om, at den daværende regering solgte Dong for biligt til den amerikanske investeringsbank.

Det var også årsagen til, at SF valgte at træde ud af regeringen med Socialdemokratiet og Radikale.

Goldman Sachs skød otte milliarder kroner i selskabet. Pensionskasserne ATP og PFA Pension købte også aktier af staten.

Efter aktiesalget var Dong Energy 44,5 milliarder kroner værd. Da selskabet sidste år blev børsnoteret, blev værdien af selskabet sat til 98,2 milliarder kroner.

I alt har Goldman Sachs efterfølgende solgt aktier for 12,5 milliarder kroner, og selskabet ejer fortsat en aktiepost, der er 5,2 milliarder kroner værd.

Rigsrevisionens undersøgelse blev bestilt i september sidste år for at blive endnu klogere på forløbet omkring salget af Dong.

Statsrevisorerne får først redegørelsen på mandag. Den skal drøftes torsdag i næste uge.

Hovedpunkterne i sagen

* Februar 2013:

Dong mangler op mod ni milliarder kroner i egenkapital efter et årsregnskab med et underskud på fire milliarder kroner i 2012.

Et flertal i Folketinget enes om at genoplive en aftale fra 2004 om at børsnotere Dong, såfremt staten forbliver hovedaktionær.

Finansministeriet beregner, at Dong Energy er 31,5 milliarder kroner værd.

Selskabets værdi stiger ifølge senere beregninger til 52,2 milliarder kroner kort efter salget på grund af gunstige britiske tilskud til havmølleparker.

* Oktober 2013:

Finansministeriet når til enighed om vilkårene for et kapitalindskud i Dong på i alt 11 milliarder kroner fra pensionsfonden ATP, pensionsselskabet PFA og investeringsbanken Goldman Sachs.

Goldman Sachs køber 19 procent af aktierne i Dong, ATP fem procent og PFA to procent. Staten havde før aktiesalget en ejerandel på 81 procent.

* Januar 2014:

Modstand mod salget vokser og kulminerer, da SF træder ud af regeringen.

Partiet når dog at stemme for salget sammen med regeringen, Venstre og De Konservative.

* Juni 2016:

Dong bliver noteret på fondsbørsen i København 9. juni. Børsnoteringen værdisætter Dong til omkring 100 milliarder kroner.

* September 2016:

Lækkede dokumenter fra salget af Dong viser, at Finansministeriet negligerede interne beregninger, som viste, at selskabet kunne øge sin værdi med 50 milliarder kroner ved at satse på havvindmølleparker.

Projektet med havvindmølleparker blev ikke gennemført og tilsyneladende ikke tillagt betydning, da jagten på investorer i 2013 gik ind.

* 14. september 2016:

Statsrevisorerne beder Rigsrevisionen undersøge Dong-salget.

Det er blandt andet ledelsens og Finansministeriets rolle, udbyttebetalinger og udviklingen i selskabets værdi siden børsnoteringen i juni 2016, der skal finkæmmes.

Kilder: Politiken, Ritzau, Berlingske, Information, Statsrevisorerne og Føljeton.

Dongs CFO ryster ikke på hånden

Dong regner stadig med at sælge olie- og gasbutik i år

Forsiden lige nu

Christian Levin har solgt sit sidste skib

Christian Levin, stifter og ejer af XO Shipping, har ifølge Vesselsvalue.com nu solgt det sidste af de to skibe, han købte omkring årsskiftet 2013-2014. Begge skibe var ejet i separate selskaber og er solgt under købsprisen.

Seneste Offshore

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere