De norske værfter har ændret fuldstændig kurs efter olieprisens voldsomme dyk for to år siden.

I 2015 udgjorde bestillinger på offshoreskibe 78 pct. af ordrerne hos de norske værfter, der havde specialiseret sig i netop den type skibe. Men i 2016 blev der ikke afgivet en eneste ordre på offshoreskibe, og segmentet er ikke længere essentielt for de norske værfter, skriver Sysla.no.

I alt er der 13 offshoreskibe under bygning på nuværende tidspunkt i Norge og altså ingen nye opgaver på vej i segmentet.

I stedet for offshorefartøjerne er det vindskibe, færger, yachter og andre specialskibe, som nu bliver bygget på norske værfter som Kleven Verft, Ulstein og Vard.

I et interview med ShippingWatch sagde formand for Kleven Verft og Myklebust Verft Kjersti Kleven i efteråret til ShippingWatch.

"Du kan sige, at vi har måttet erstatte offshoreopgaverne med opgaver inden for fiskefartøjer, skibe til havbrug og passagerskibe. Men porteføljen er ikke fyldt op, vi mangler stadig at udnytte vores kapacitet fuldt ud."

Ulstein-familien i første koncernunderskud siden 2000  

Hun vurderede dog ikke, at det er ovre for de norske værfter med at bygge offshoreskibe.

"Vi tror ikke, at det er slut for bygningen af offshoreskibe, selvom det virkelig vil tage lang tid, før markedet er tilbage igen. Der ligger rigtigt mange skibe i oplag, og det er ikke til at sige endnu, hvilken del af offshoresektoren, der vender hurtigst og bedst tilbage. Men det er klart for os, at vi vil gøre alt for beholde vores kontrakter og vores relationer til offshoremiljøet," sagde bestyrelsesformanden.

Offshorekrise har tvunget Kleven til sporskifte  

Dansk offshore i hård kamp om færre norske ordrer  

Overfyldt offshoremarked hæmmer norsk storværft