ShippingWatch

Massefyring i Maersk Supply Service rammer officerer hårdt

Mere end halvdelen af de 400 afskedigelser i Maersk Supply Service vil ramme officerer. Det bekræfter rederiet over for ShippingWatch. Alle nationaliteter i flåden berøres.

Over halvdelen af de 400 bebudede afskedigelser i Maersk Supply Service går ud over officererne i rederiet. Lidt over halvdelen af de afskedigede vil være junior- og seniorofficerer.

Det bekræfter Maersk Supply Service over for ShippingWatch.

Afskedigelserne vil ifølge rederiet dække alle nationaliteter, men det er endnu ikke afklaret, hvem der bliver berørt, fordi der vil foregå en evaluering baseret på en række såkaldte objektive kritierier, oplyser Maersk Supply Service, der understreger, at processen sker i tæt dialog med fagforeningerne.

Forløbet i forbindelse med afskedigelserne forventes afsluttet inden udgangen af september. En stor del af afskedigelserne vil ifølge ShippingWatch' oplysninger primært gå ud over seniorofficerer som skibsførere, maskinschefer og overstyrmænd.

Maersk Supply Service meddelte den 18. august, at rederiet vil sælge 20 skibe. Det betyder, at 400 arbejdspladser ombord på rederiets skibe vil forsvinde i løbet af de kommende 18 måneder.

Frasalget af 20 skibe svarer til en tredjedel af den nuværende flåde. Samtidig vil Maersk Supply Service udflage fire nybygninger til Isle of Man, mens yderligere udflagning af fem skibe vil følge efter på et senere tidspunkt.

Maersk Supply Service, der har en ordrebog på ti nybygninger, har i øjeblikket 13 skibe lagt op som konsekvens af den dybe krise i Nordsøen og internationalt, hvor den lave oliepris og olieselskabernes drastisk reducerede efterforskningsaktiviteter har sendt servicerederier i sypply-sektoren til tælling.

Fagforening: Dybt bekymrende

Dansk Metals Maritime Afdeling / CO-Søfart har betegnet afskedigelserne i Maersk Supply Service som dybt bekymrende.

"Offshore-markedet er i dyb krise. Rederiet står uden beskæftigelse til en lang række skibe og vil få nybygninger, der går direkte fra værft og til oplægning," sagde Ole Philipsen, formand for fagforeningens maritime afdeling efter meddelelsen om den massive fyringsrunde i Maersk Supply Service.

"Vi er idybt bekymrede for udsigterne til beskæftigelsen af danske søfarende fremadrettet – ikke kun hos Maersk, men i hele offshore-sektoren. Men vi forventer, at Maersk Supply i processen udviser respekt for det samfund, der har givet dem rammevilkårene, og begrænser opsigelserne af danske søfarende mest muligt. Samtidig forventer vi, at rederikoncernen A.P. Møller - Mærsk som helhed løfter ansvaret og ansætter danskere, når der er ledige stillinger."

Maersk Supply Service kom ud af andet kvartal med et tab på 106 mio. dollars. Underskuddet skyldes blandt andet en nedskrivning på 97 mio. dollars.

I begyndelsen af november 2015 offentliggjorde Maersk Supply Service en spareplan med afskedigelser af 200, heriblandt 112 danske søfarende, der fordelte sig på 56 navigatører, hvoraf 18 var kaptajner og 30 var maskinmestre.

Maersk Supply vil skrotte hvert sjette skib i flåden

Fagforening dybt bekymret over Maersk-fyringer

Sådan rammer fyringerne i Maersk Supply Service

Maersk Supply Service afskediger 200 ansatte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forsiden lige nu

Olieindustrien skrotter rekordmange rigge

Der blev sendt flere dybvands-rigge til ophugning i tredje kvartal i år end nogensinde før, og det tyder på et marked, der nok aldrig helt kommer sig. Det skriver Bloomberg.

Fondene sidder tungt på toppen af dansk shipping

Dansk erhvervsliv er generelt ejet af fonde og familier, og shippingindustrien er ingen undtagelse. ShippingWatch undersøger hvor overskuddene bliver kanaliseret hen. Og hvad fondene gør, hvis de maritime virksomheder giver underskud. Eller virksomheden bliver solgt.

Salget vokser i schweizisk DSV-konkurrent

Omsætningen vokser i schweiziske Panalpina, som konkurrerer med den danske logistikkoncern DSV. Til gengæld falder driftsindtjeningen, viser regnskabet for tredje kvartal.

Vitol er bekymret over kurdisk konflikt

Der er en risiko for, at eksporten bliver ramt af konflikten i det nordlige Irak, hvor den irakiske hær har overtaget en række oliefelter i Kirkuk-regionen. Det siger Vitoals topchef til Financial Times.

Tyske banker fanget i dyre skibskontrakter

Nødlidende tyske shippingbanker har i årevis været låst af dyre skibskontrakter med management-selskaber, der har forhindret banker i at sælge ud af skibe. Det kan ændre sig nu, vurderer kilder over for Shippingwatch.

Seneste Offshore

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere