Offshorerederiet Swiber Holdings, der er børsnoteret i Singapore og ifølge egne oplysninger har en flåde på 51 fartøjer, er gået i betalingsstandsning. Det er det første store selskab i Singapores offshoresektor, der er blevet offer for afmatningen i den globale olieindustri, efter at selskabet på kort tid har mistet en stor del af sin ordrebog i form af annulleringer og udsættelser.

Hele ledelsen i Swiber har samtidig forladt selskabet. Det er direktør og viceformand Francis Wong, finansdirektør Leonard Tay og direktør Nitish Gupta, der alle har sagt op for at søge nye udfordringer, skriver Straits Times.

For få uger siden, den 8. juli, meddelte Swiber, at udviklingen af et oliefelt i Vestafrika til en samlet værdi af 710 mio. dollars var blevet opgivet på grund af nedturen i den globale olie- og gasindustri. Tirsdag i denne uge oplyste Swiber på anmodning fra børstilsynet i Singapore, at et transport- og installationsprojekt  i Vietnam også var stoppet. Dette og andre forhold har fået tilsynet i Singapore til at indlede en undersøgelse af, om selskabet har overholdt sine børsforpligtelser om at levere oplysninger til tiden.

Swiber Holdings giver i sin ansøgning til myndighederne om at gå i frivillig betalingsstandsning ingen præcis forklaring på årsagen, men selskabet skriver, at det har modtaget økonomiske krav for 25,9 mio. dollars. Tidligere i denne måned oplyste selskabet ifølge Strait Times, at det havde modtaget krav på 4,7 mio. dollars.

Swiber har omkring 2.700 ansatte.

Swibers kollaps har ifølge Bloomberg overrasket flere analytikere, der havde forventet, at bankerne ville redde selskabet, at Swiber var too big to fall, men bankerne har tilsyneladende valgt ikke at kaste flere gode penge efter dårlige. Overraskelsen skyldes også, at Swiber så sent som i juni betalte obligationsgæld på 130 mio. dollars samt yderligere betaling af gæld på 75 mio. dollars i denne måned.

Norske offshore-rederier slår sig sammen

Farstad slipper for afdrag i tre måneder  

Långivere vender ryggen til Viking Supply Ships  

Nordea: 2017 bliver stort restruktureringsår for rigselskaber  

Viking Supply Ships mister kontrakt på Njord Viking