ShippingWatch

Oliekrisen knækker stort offshorerederi i Singapore

Børsnoterede Swiber Holdings er blevet det første offer i Singapores offshoresektor, der må give op. Hele ledelsen har forladt selskabet, der nu granskes af myndighederne.

Offshorerederiet Swiber Holdings, der er børsnoteret i Singapore og ifølge egne oplysninger har en flåde på 51 fartøjer, er gået i betalingsstandsning. Det er det første store selskab i Singapores offshoresektor, der er blevet offer for afmatningen i den globale olieindustri, efter at selskabet på kort tid har mistet en stor del af sin ordrebog i form af annulleringer og udsættelser.

Hele ledelsen i Swiber har samtidig forladt selskabet. Det er direktør og viceformand Francis Wong, finansdirektør Leonard Tay og direktør Nitish Gupta, der alle har sagt op for at søge nye udfordringer, skriver Straits Times.

For få uger siden, den 8. juli, meddelte Swiber, at udviklingen af et oliefelt i Vestafrika til en samlet værdi af 710 mio. dollars var blevet opgivet på grund af nedturen i den globale olie- og gasindustri. Tirsdag i denne uge oplyste Swiber på anmodning fra børstilsynet i Singapore, at et transport- og installationsprojekt i Vietnam også var stoppet. Dette og andre forhold har fået tilsynet i Singapore til at indlede en undersøgelse af, om selskabet har overholdt sine børsforpligtelser om at levere oplysninger til tiden.

Swiber Holdings giver i sin ansøgning til myndighederne om at gå i frivillig betalingsstandsning ingen præcis forklaring på årsagen, men selskabet skriver, at det har modtaget økonomiske krav for 25,9 mio. dollars. Tidligere i denne måned oplyste selskabet ifølge Strait Times, at det havde modtaget krav på 4,7 mio. dollars.

Swiber har omkring 2.700 ansatte.

Swibers kollaps har ifølge Bloomberg overrasket flere analytikere, der havde forventet, at bankerne ville redde selskabet, at Swiber var too big to fall, men bankerne har tilsyneladende valgt ikke at kaste flere gode penge efter dårlige. Overraskelsen skyldes også, at Swiber så sent som i juni betalte obligationsgæld på 130 mio. dollars samt yderligere betaling af gæld på 75 mio. dollars i denne måned.

Norske offshore-rederier slår sig sammen

Farstad slipper for afdrag i tre måneder

Långivere vender ryggen til Viking Supply Ships

Nordea: 2017 bliver stort restruktureringsår for rigselskaber

Viking Supply Ships mister kontrakt på Njord Viking

 

 

 

 

Forsiden lige nu

Olieindustrien skrotter rekordmange rigge

Der blev sendt flere dybvands-rigge til ophugning i tredje kvartal i år end nogensinde før, og det tyder på et marked, der nok aldrig helt kommer sig. Det skriver Bloomberg.

Fondene sidder tungt på toppen af dansk shipping

Dansk erhvervsliv er generelt ejet af fonde og familier, og shippingindustrien er ingen undtagelse. ShippingWatch undersøger hvor overskuddene bliver kanaliseret hen. Og hvad fondene gør, hvis de maritime virksomheder giver underskud. Eller virksomheden bliver solgt.

Salget vokser i schweizisk DSV-konkurrent

Omsætningen vokser i schweiziske Panalpina, som konkurrerer med den danske logistikkoncern DSV. Til gengæld falder driftsindtjeningen, viser regnskabet for tredje kvartal.

Vitol er bekymret over kurdisk konflikt

Der er en risiko for, at eksporten bliver ramt af konflikten i det nordlige Irak, hvor den irakiske hær har overtaget en række oliefelter i Kirkuk-regionen. Det siger Vitoals topchef til Financial Times.

Tyske banker fanget i dyre skibskontrakter

Nødlidende tyske shippingbanker har i årevis været låst af dyre skibskontrakter med management-selskaber, der har forhindret banker i at sælge ud af skibe. Det kan ændre sig nu, vurderer kilder over for Shippingwatch.

Seneste Offshore

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere