Kina står for rundt regnet en tredjedel af den globale efterspørgsel på olie, og institutioner som blandt andet det internationale energiagentur (IEA), den internationale energiadministration (EIA) samt BP forventer, at denne udvikling vil holde stik frem mod 2035.

Men det er usandsynligt, vurderer Deutsche Bank ifølge Bloomberg.

En fastholdelse af de nuværende vækstrater vil nemlig kræve, at kineserne forbruger benzin på et nærmest urealistisk niveau, forklarer Michael Hsueh, der er analytiker ved Deutsche Bank.

"Vi tror, at væksten på olieefterspørgsel fra bilsektoren, hvilket har svaret til 66 procent af den samlede kinesiske efterspørgselsvækst siden 2010, kan miste fart på mellemlangt sigt, før den begynder at falde fra 2024. Denne udvikling sår tvivl om kapaciteten for fortsat langsigtet vækst på nuværende niveau i efterspørgslen på olie i Kina og dermed verden," skriver han ifølge nyhedsmediet.

Han peger derfor på, at væksten i Kinas efterspørgsel på olie kan blive halveret fra 2016 til 2020.

Deutsche Bank understreger, at vækst i olieforbruget afhænger af antallet af biler på vejene, distance og brændstofeffektivitet, og derfor mener banken, at BP's forventede stigning i effektivitet er for lav, mens EIA's estimerede stigning i brugen af andre transportmidler end biler er urealistisk høj, skriver Bloomberg.

Kinesisk eksport i rekordfald siden finanskrisen

Minekæmper indgår aftale om særlig malm til Kina

Kinesisk regering accepterer lavere vækst fremover