Selvom der allerede er blevet nedskrevet for næsten syv milliarder norske kroner (5,6 milliarder danske kroner) på flådeværdierne hos de ti største offshorerederier i Norge pga. den lave oliepris, er flåderne langt fra nedskrevet så meget, som de burde med dagens markedsudsigter, siger en række analytikere til Maritime.no.

Analytiker i Swedbank, Pål Ringholm, siger til Maritime.no, at de bogførte værdier, såvel som de værdier, mæglerne har sat på skibene, er alt for høje og henviser til 80 procents-reglen.

Farstad må nedskrive for over en milliard i 2015  

"Når stål falder i værdi, det være sig rig, tørlast, tankskib eller ankerhåndteringsskib, kan faldet fra top til bund i cyklussen være op til 80 procent. Med held kan du ende med et fald på "kun" 60 procent," siger han til mediet med henvisning til de ti udvalgte offshorerederier, hvoriblandt man finder Farstad Shipping, Siem Offshore, Eidesvik og Solstad.

Med andre ord skulle værdierne være faldet med 80 procent, fordi krisen er så fundamental for tiden.

Værdier er afgørende

Nedskrivningerne i flådeværdierne har betydning, fordi de er med til at bestemme værdien af den justerede egenkapital. Falder egenkapitalen til en vis procentsats, kan kreditorerne i teorien overtage kontrollen med firmaet. Værdifastsættelsen varierer fra rederi til rederi, hvor nogle selv skønner skibenes værdi, mens andre får mæglervurderinger udarbejdet.

Analytiker i DNB Markets Ola Beinnes Fosse mener også, at skibene er værdisat for højt og mener fejlen kan ligge hos mæglerne.

"Udfordringen her er, at der ofte er tætte bånd mellem mæglerne og rederierne. Det virker som om, at nogen af selskaberne får værdierne, som kræves for at holde sig inden for kravene i låneaftalerne," siger han efter at have gennemgået regnskaberne for rederierne Farstad, Solstad, Dof og Eidesvik for Maritime.no.

Finanstilsynet iagttager også høje vurderinger, siger Christian Falkenberg Kjøde, der er sektionschef for prospekt og finansiel rapportering i Finanstilsynet i Norge. 

"Generelt observerer vi, at markedet sætter prisen for ejendelene (skibene, red.) væsentligt under bogført værdi," siger han.

En sammentælling af Maritime.no, løber de samlede nedskrivninger siden sommeren 2014 op i 19 milliarder norske kroner (15,2 milliarder danske kroner) for de ni største offshorerederier.

Subsea 7 kæmper med nedskrivninger og ordrebøger  

Havila tabte 1,5 milliarder norske kroner i 2015  

Udfordret Siem Offshore får milliardunderskud i 2015