Kinesiske COSL (China Oilfield Services Limited, red.)  mærker den iskolde nordenvind i offshorebranchen, efter at Statoil har opsagt en rig, COSLInnovator, og suspenderet en anden med navnet COSLPromotor.

Begge havde ellers kontrakter indtil anden halvdel af 2019, viser data fra investeringsbanken Carnegie, som Offshore.no har fremlagt. Men nu er de taget ud af drift, skriver mediet.

COSL har i en børsmeddelelse taget skarp afstand fra beslutningen om at afslutte kontrakten for COSLInnovator, hvilket man er "stærkt uenig" i. Selskabet forbeholder sig derfor retten til at tage retlige skridt, fremgår det af meddelelsen til børsen i Shanghai, skriver Dagens Næringsliv. Blandt andet fordi kontraktafslutningen vil have "væsentlig og negativ indvirkning på COSL's indtjening", skriver selskabet angiveligt.

Statoil holder på sit og noterer, at man "benytter sig af den kontraktfæstede ret til at afslutte kontrakten med COSL Offshore Management for leje af den mobile rig COSLInnovator", meddelte det norske olieselskab søndag.

Historien melder ikke noget om, hvorvidt COSL modtager kompensation for tilbageleveringen af COSLInnovator.

Varslet i juni

Det er dog ikke første gang, at COSL har fået rigge tilbage langt før tid. Så sent som i fjor afsluttede Statoil en kontrakt med COSL, som i løbet af sommeren fik leveret riggen COSLPioneer med 13 måneder tilbage af kontrakten. Der havde riggen dog allerede ligget suspenderet i længere tid.

Statoil klar til at bryde flere rig-kontrakter  

Det fandt sted i juni sidste år, hvor Tore Aarreberg, direktør for anskaffelse af rigge i Statoil, dengang varslede over for Dagens Næringsliv, at der ville komme flere rigge af kontrakter.

"I det norske rigmarked ser vi fremadrettet, at der er flere rigge, som går af kontrakter, end der er udbud af nye kontrakter," sagde han.

Stigende arbejdsløshed blandt rigge

Ifølge en opgørelse fra Carnegie vil der være historisk lav aktivitet på rigmarkedet i 2017, hvis ikke der kommer nye kontrakter til platforme på bordet. Det siger riganalytiker Johan Strøm fra Carnegie til Maritime.no.

"Hvis der ikke bliver booket mere efterforskning for 2017, går vi mod historisk lav rigaktivitet, og det er i en periode, hvor norsk olieproduktion forventes at falde frem mod 2020."

Carnegies opgørelse viser, at der ud af et antal på 28 rigge nu er 14 uden kontrakt. Et tal, der dog ikke medregner de to COSL-rigge.

Af de resterende er otte rigge på kontrakt til 2017, en enkelt til 2018, tre rigge indtil 2018 og igen en enkelt til 2019. De to rigge Songa Equinox og Songa Endurance har kontrakt helt frem til 2024, skriver Maritime.no.

COSLInnovator havde i løbet af den sidste måned af 2015 en dødsulykke, da en stor brodsø ramte platformens nederste del, knuste 17 vinduer og tog livet af en rigarbejder og førte til kvæstelser hos to andre.

30 meter høj monsterbølge knuste 17 vinduer på rig  

Tusindvis af rigjob i farezonen på norsk sokkel  

Statoil klar til at bryde flere rig-kontrakter