Der skal kunne være tre mand på hver af de 32 to-mands-kamre på Heidrun-platformen i højsæsonen, hvis økonomien skal balancere i udbygningen af Zidane-projektet på Haltenbanken i Norge.

Det fremgår af en ansøgning til Petroleumstilsynet, som Statoils projektdirektør Eileen Anderesen Buan står som afsender af, skriver Offshore.no.

Angiveligt er økonomien i projektet så stram, at de vanlige enkeltmands-kamre, der mod kompensation til borebisserne kan bruges til to medarbejdere, nu skal huse tre medarbejdere, når aktiviteten på platformen er allerhøjest. Det vil sige, mens Heidrun-platformen skal bruges som base under udbygning af Zidane- og Maria-felterne.

Vitols topchef: Olieprisen forbliver lav de næste 10 år  

Det er en betingelse for, at udvidelsen kan finde sted, fremgår det af ansøgningen til Petroleumstilsynet, der gælder udbygningen af Zidane-projektet.

I forvejen har Statoil allerede dispensation til i en begrænset periode at lade tre mand sove på enkeltmandskamre. Den tilladelse udløber ved udgangen af 2017.

Tre-mandskamre er en useriøs trussel

Men forslaget om at forlænge dispensationen er useriøs, påpeger Roy Erling Furre, HMS-ansvarlig og 2. næstformand i fagforbundet SAFE.

"Jeg oplever dette som useriøse og rodede trusler fra Statoils side. Indkvartering og lønsomhed er to ulige forhold, som må holdes adskilt. Det her handler om at sørge for ordentlig restitution og søvnkvalitet, noget som er ekstrem vigtigt for god årvågenhed og sikkerhed på soklen. Vi er mod alle svækkelser af kravet om enkeltmandskamre og krav til måtte sove alene," siger han til offshore.no og fremhæver, at der kommer negative tilbagemeldinger tilbage fra de ansatte, der har sovet sammen med to andre.

Han tror ikke på, at lønsomheden står og falder med antallet af sovende medarbejdere, og han frygter, at tendensen med flere på hvert kammer vil brede sig under den lave oliepris.

Tremandskamre mens udbygning står på

Statoil argumenterer omvendt for, at det er nødvendigt med tre mand per kammer, da udbygningen af Zidane, der skal være i drift i 2020, ellers må afvente, at Maria-projektet er gjort tilstrækkeligt færdig og er produktionsklart i 2018. Dermed kan udbygningen af Zidane-projektet ende med at tage fem til seks år.

"Zidane-projektet må så strækkes ud over fem-seks år, hvilket vil give en total uacceptabel projektøkonomi", skriver Eileen Andersen Buan i ansøgningen.

Statoil har tidligere undersøgt alternative muligheder for indkvartering på flotell (hotelskib) eller et ekstra indkvarteringsmodul under installation af Maria og Zidane-projekterne. Men det er blevet fravalgt af Statoil på grund af for høje omkostninger og manglende opfyldelse af HMS-krav, (Helse, Miljø, Sikkerheds-krav), skriver mediet.

I ansøgningen forsikrer Statoil angiveligt, at ekstrakøjerne kun skal bruges under installationen af Maria- og Zidane-felterne, og kun når al anden kapacitet er fuldt udnyttet.

Informationschef Ola Anders Skauby i Statoil siger til Offshore.no, at de aktuelle kamre oprindeligt er bygget til tre personer, og at fællesarealet har skabsplads til tre brugere. Desuden vil Statoil lydisolere for at tage højde for den højere belægning på platformene.

Dea puster nyt liv i stor offshore-udbygning

Vitols topchef: Olieprisen forbliver lav de næste 10 år  

Nordsøen kan miste 150 platforme over ti år