I et marked, der i løbet af 2016 primært handler om at overleve, ser fremtiden for et af branchens ældste rederier, norske Farstad, nu en lille smule lysere ud, efter at rederiet har vundet to nye kontrakter i Brasilien. Det skriver rederiet i en børsmeddelelse.

Kontrakterne er begge indgået med Petrobras. Forsyningsskibet (PSV) Far Strider på 4709 dwt får fast beskæftigelse i fire år, når opgaven starter i april i år, og ankerhåndteringsskibet (AHTS) Bos Turquesa fra 2007 er allerede begyndt i en kontrakt, der varer et år med option på yderligere et år.

"Det her er glædeligt og positivt for rederiet, og det er en bekræftelse af, at vi lykkes i et krævende marked," siger Karl-Johan Bakken, CEO i Farstad, i meddelelsen.

Markedet for offshorefartøjer mærker med al tydelighed konsekvenserne af, at aktiviteten i de store olieselskaber er faldet, samtidig med at et stort antal nye offshoreskibe er kommet på vandet. De første rederier er allerede bukket under for presset, og i ABG Sundal Collier har analytiker John Olaisen over for ShippingWatch peget på netop Farstad som et af de rederier, der kan være de næste til at kaste håndklædet i ringen som følge af stor gæld, høje faste omkostninger og et horribelt marked.

ABG: Her er dødssejlerne i norsk offshore  

Farstad betaler da heller ikke længere renter eller afdrag på gælden i den 59 skibe store flåde, der ved udgangen af tredje kvartal udgjorde 12,3 milliarder norske kroner. I et interview med ShippingWatch i december 2015 afviste Karl-Johan Bakken at gå i detaljer omkring rederiets gæld, og han ville ikke udelukke flere fyringer i løbet af 2016.

"Jeg tror, det ville være uklogt af mig at udelukke flere fyringer. Men for øjeblikket har vi ingen planer om det," sagde han dengang.

Farstad kan blive tvunget til fyringer i 2016

Farstad taber 50 mio kroner på salg af offshoreskib