Det største raffinaderiselskab i Grækenland, Hellenic Petroleum har sat underskrift på en aftale med National Iranian Oil Company og er dermed det første europæiske raffinaderi, der genoptager handlen med Iran, efter at nogle af sanktionerne er blevet løftet.

Det skriver Reuters.

Aftalen mellem de to selskaber indebærer, at handlen genoptages straks og, at den gæld Hellenic Petroleum havde til National Iranian Oil Company (NIOC) samtidig indløses. Sanktionerne blev i sin tid indført på et tidspunkt, hvor Hellenic Petroleum ifølge Reuters skyldte NIOC op mod 600 millioner dollars, som pludselig ikke kunne trænge igennem EU og USA's handelsbarrierer.

Da handlen stoppede, udgjorde det iranske olieflow angiveligt 20 procent af inputtet i det græske raffinaderi.

Grækenland kan blive porten til Europa

Men i slutningen af sidste uge lykkedes det altså at få forretningssamarbejdet op at stå igen, da de to forhandlere, Irans vice-olieminister Amir Hossein Zamaninia og hans græske modstykke, Panos Skourletis, satte sig for at indgå en aftale påny.

Og ifølge den græske vice-olieminister, kan Iran meget vel betragte Grækenland som porten til Europa.

"De (Iran, red.) er positivt stemt for Grækenland og tror at Grækenland kan være den kanal, der kan genåbne det europæiske marked for dem," siger han til Reuters og tilføjer, at de to lande tidligere har haft tætte forretningsmæssige bånd.

"De (Iran, red.) sagde, at (den afbetale, red.) gæld kan bane vejen for, at vores samhandel vil blive boostet," siger Skourletis. Han sagde yderligere, at den græske premierminister Alexis Tsipras har planlagt et besøg til Iran i starten af næste måned.

Førhen solgte Iran så meget som 800.000 tønder olie om dagen til europæiske raffinaderier i Italien, Spanien og Grækenland, før sanktionerne over det iranske atomenergiprogram satte ind.

Efter dele af sanktionerne er blevet hævet, lyder det, at styret i Tehran vil øge sin produktion af olie med 500.000 tønder om dagen, hvor de 200.000 tønder ventes at gå til Europa.

Stadig udfordringer for fri handel

Samtidig er der stadig meget basale problemer med den infrastruktur, der udgør fundamentet for at handle med Iran. For eksempel kan banker ikke overføre penge frem og tilbage til Iran, før landet er kommet med i SWIFT-samarbejdet, der er en international standard for pengeoverførsel mellem konti på tværs af grænser.

At få forsikring for sit skib kan også være en udfordring, da amerikanske forsikringsselskaber stadig ikke nødvendigvis må tilbyde forsikringer, der gælder i området.

Det siger Vice President i Evergas Andrew Christian McPhail til ShippingWatch i et interview tidligere på måneden.

I de kommede måneder vil det ifølge Andrew Christian McPhail heller ikke være muligt for Evergas at forsikre sine skibe gennem de internationale forsikringshuse ved anløb af havne i Iran. Rederiets forsikringspakke involverer amerikanske forsikringsselskaber, der skal bruge tid på at vurdere Iran.

Evergas: Tre store udfordringer for handel med Iran  

"Jeg er sikker på, at iransk forretning over tid vil blive accepteret på lige vilkår med handel i andre lande i den samme region. Men til trods for at sanktionerne er løftet, kommer vi ikke til at anløbe Iran, før forsikringen er på plads – den risiko kan vi, og vil vi ikke løbe," siger han.

Der er forventning om, at det stadig vil tage uger, før sanktionerne er endeligt løftet og der er klarhed over de juridiske spidsfindigheder, skriver Reuters.

Skuld: Her er de store risici ved iransk eventyr  

Evergas: Tre store udfordringer for handel med Iran  

Iransk råoliereder tæt på at opnå forsikring