Presset på borerigselskabet Seadrill er lettet en smule, efter at selskabet ejet af John Fredriksen har landet en aftale med det sydkoreanske værft Daewoo Shipbulding & Marine Engineering (DSME). Det oplyser Seadrill i en meddelelse til Oslo Børs. Oprindeligt skulle Seadrill have taget levering af to ultradybvands boreskibe, West Aquila og West Libra, i andet kvartal i år.

Leveringen af de to skibe er nu skubbet til henholdvis andet kvartal 2018 og første kvartal 2019, og det giver Seadrill et pusterum. Med leveringen af de to skibe kommer nemlig også den sidste betaling på over 800 millioner dollars for begge skibe.

"Denne aftale forbedrer selskabets kortsigtede likviditetsposition betydeligt ved at udskyde anlægsomkostningerne (capex, red.) til 2018 og 2019 og med ingen yderligere betalinger til værftet før den tid," skriver Seadrill.

I løbet af 2015 har den lave oliepris og ikke mindst olieselskabernes valg om at annullere flere kontrakter hos sine underleverandører ramt Seadrill hårdt. Aktien på Oslo Børs er samlet faldet over 60 procent i 2015, hvilket svarer til et tab af markedsværdi på over 27 milliarder norske kroner ifølge Dagens Næringsliv.

Storbanker yder nye milliardlån til tankrederier  

Seadrill leverede et negativt resultat på 1,9 milliarder dollars og en omsætning på 985 millioner dollars i tredje kvartal 2015. Resultatet skyldes primært nedskrivninger for 1,8 milliarder dollars.

John Fredriksen selskab trak Oslo Børs ned i 2015  

Standard & Poor's sænker kreditvurdering af Seadrill  

Rekordlav aktiekurs skaber usikkerhed om Seadrill