Mens hver dag sætter nye bundrekorder for olieprisen og lægger et stort pres på energiselskaber og underleverandører, er der gevinst for rederierne, hvis største enkelte udgift er bunker.

Det gælder også for Maersk Gruppen, hvor indtjeningspotentialet i Maersk Oil og Maersk Drilling på den ene side har ændret sig dramatisk det seneste halve år. På den anden side skal rederierne som Maersk Line og Maersk Tankers betale væsentligt mindre for bunker end tidligere, som umiddelbart kan blive en gevinst på omkring to milliarder USD eller rundt regnet 12 milliarder kroner. Det vurderer Nordea i en analyse af Maersk-aktien.

Den ellers så guldrandende aktie er faldet med hele 20 procent som en følge af faldet i olieprisen, men Nordea vurderer, at der - både for olieforretningen og for rederierne - er elementer, der peger i den modsatte retning:

"En del af den mistede indtjening vil dog blive modsvaret af lavere omkostninger til olieefterforskning og en højere andel af produktionen i Qatar. Herudover må man ikke glemme, at skattebetalingen i olieforretningen er på ca. 70 procent. Den positive side af historien er, at den faldende oliepris betyder store besparelser på brændstofindkøb i Mærsk Line. Ved den nuværende pris kan det alt andet lige betyde en besparelse på ca. USD 2 mia. på årsbasis, i forhold til før olieprisfaldet satte ind. Nu er alt andet ikke lige, og bl.a. kunderne må forventes at kræve en del af besparelsen," skriver Nordea.

Kunderne får gevinsten

Banken regner med, at bundlinjen for hele gruppen vil vise et plus på 4,5 milliarder USD, når Maersk offentliggør sit helårsregnskab i februar. Og for investorer er et fald i prisen ikke nødvendigvis af det onde, hvis man gerne vil investere i Maersk, da prisen vurderes at være lav lige nu.

Det britiske analysehus Drewry skrev for nylig, at det primært er kunderne, der høster besparelsen af den lave oliepris. Samtidig får rederierne sværere ved at forhandle deres generelle og hyppige rateforhøjelserne igennem med afskiberne, der forventer, at rederne sender hovedparten af brændstofbesparelserne videre.

Det sidste gjorde sig senest gældende, da en lang række containerrederier indførte tillæg i forbindelse med overbelastningen og lange ventetider i havnene på USA's vestkyst.

CEO og partner i SeaIntel, Lars Jensen, er enig i, at gevinsten ved en oliepris under 50 USD er til at overse for rederierne, fordi det sandsynligvis vil tilskynde aktører i industrien til at sætte farten op, da det økonomiske argument for at sejle langsomt giver mindre og mindre mening.

SeaIntel: Farvel til slow steaming med oliepris på 50 USD

Ratefald på Asien-Europa-rute tager til i styrke

Containerkunder tjener mest på den lave oliepris