Ledelsen i Maersk Supply Service har præsenteret sin ejer A.P. Møller - Mærsk for en forretningsplan, der indebærer, at offshore-rederiet skal have tilført yderligere kapital til investeringer i skibe og udstyr. Ambitionen er ifølge CEO Carsten Plougmann Andersen, Maersk Supply Service, at fordoble overskuddet, det såkaldte segmentresultat, fra det nuværende niveau i sidste regnskabsår på 211 mio. USD.

"Hvis vi skal nå op og tjene 400 mio. USD indenfor en årrække skal vi fortsætte vore investeringer omend ikke nødvendigvis i helt samme takt som i de seneste år" siger Carsten Plougmann Andersen til ShippingWatch med henvisning til et i forvejen højt investeringsniveau siden 2008, da Maersk Supply Service blev udskilt som en selvstændig forretningsenhed. Det skete  efter overvejelser nogle år forinden i i A.P. Møller - Mærsks topledelse om fremtiden for Maersk Supply Service.

I stedet har "kapitalforvaltningen" på Esplanaden i København i løbet af de sidste fire år investeret ca. 1,8 mia. USD i offshoreskibs-forretningsenheden, der siden er rykket op i hierakiet blandt de strategisk vigtige selskaber i Mærsk Gruppen. For oliedelens vedkommende på linie med Maersk Oil og Maersk Drilling.

Ønskeseddelen

Carsten Plougmann understreger, at det fremtidige investeringsprogram er en ønskeseddel, og at en vækst på ca. 50 procent over en årrække formentlig er mest realistisk i forhold til, hvordan verden ser ud lige nu og i forhold til andre enheder i Mærsk Gruppen.

Maersk Supply Service har siden 2008 fået leveret i alt 18 nye skibe. Den samlede flåde i selskabet har en gennemsnitsalder på godt 13 år.

"Tallet viser, at de gamle skibe er rigtig gamle, så når vi sælger nogle af de ældre velkørte skibe, så rykker det ind imellem et halvt år på gennemsnittet," siger Carsten Plougmann Andersen.

Brasilien

Maersk Supply Service er samtidig det selskab i gruppen, der har været længst på verdens mest interessante offshore- og vækstmarked Brasilien, i 35 år, og hvor det statslige olieselskab Petrobras i dag er den suverænt største kunde. Den brasilianske oliegigant står for næsten 30 procent af omsætningen i Maersk Supply Service, der lige nu har 23 fartøjer på kontrakter i det brasilianske deepwater marked.

 

Flåden i Maersk Supply Service, der i forhold til vækst, omsætning og antal skibe administreres af en forholdsvis lille organisation med 250 ansatte i land og beskæftiger ca. 2.000 søfarende, er i dag spredt ud over verdenskortet med 15 fartøjer i Nordsøen, 14 ved Afrika, ni i Canada, seks i Fjernøsten og Australien og 23 i Brasilien.

Samlet set har Maersk Supply Service en markedsandel på blot to procent af verdensmarkedet, men i forhold til selskabets kernesegment, skibe med mere end 15.000 bhk., er markedsandelen ca. 20 procent.

Nye fartøjer fra Chile

I øjeblikket er to nye ankerhåndteringsfartøjer under bygning i Chile. Skibene er planlagt til at skulle indsættes i det canadiske offshore-marked, hvor myndighederne kræver 25 procent importafgift på markedsværdien af skibe, med mindre de er bygget i Canada. Det problem løses, fordi Chile og Canada har en frihandelsaftale.

"Vi har fundet et værft, der bygger i god kvalitet og til en konkurrencedygtig pris. Vi har gode erfaringer der, men det er forholdsvis dyre enheder. For  en anchor handler med ca. 15.000 bhk er vi oppe at tale en investering på ca. 100 mio. USD pr. skib," siger Carsten Plougmann Andersen.

 

 

Maersk Supply Service tegner milliardkontrakt  

Maersk Supply Service tegner milliardkontrakt