ShippingWatch

"Praktikgaranti skal fremtidssikre dansk søfart"

Rederiforeningerne foreslår derfor regeringens vækstteam, at der gennemføres en samlet maritim uddannelsespakke, som indeholder et øget optag, men også en praktikpladsgaranti til omkring 350 årsværk til søs hvert eneste år.

Dansk søfart er på alle mulige måder en succeshistorie, der har klaret omstillingen til en global økonomi. Med målrettede tiltag, vilje til samarbejde og politisk omhu har man vendt en udflagning af danske skibe i 1980’erne til fremgang, således at den danskflagede flåde aldrig har været større end i disse år, og fortsat beskæftiger mange danske søfolk.

Søfarten er Danmarks største eksporterhverv med en eksport på ca. 200 mia. kr. i 2015 og den maritime klynge – Det Blå Danmark - skaber beskæftigelse til omkring 100.000 i Danmark.

Det er et eksempel på, at dansk erhvervsliv har gode kort på hånden og i vid udstrækning kan tage de stik hjem, som globaliseringen giver os mulighed for. Det kræver, at vi hele tiden tilpasser rammevilkår og håndterer udfordringer i horisonten, inden de for alvor rammer os.

Vi ønsker, at der fortsat er et solidt grundlag for at drive rederivirksomhed i Danmark. Her er regeringens maritime vækstteam vigtige, da det skal give erhvervets vilkår et grundigt eftersyn og sætter kursen for årene frem. Her er der på flere stræk behov for en politisk indsats.

Kompetencer og arbejdsudbud står – ganske som skattevilkår – centralt i den forbindelse, når vi skal begå os i konkurrencen i fremtiden. Det er både en politisk opgave, men der hviler også et ansvar på erhvervet, som vi løfter i flok gennem en fælles indsats.

Rederiforeningerne foreslår derfor regeringens vækstteam, at der gennemføres en samlet maritim uddannelsespakke, der ruster os til fremtiden ved at sikre kompetent dansk beskæftigelse ombord på den danske flåde af handelsskibe.

Konkret foreslås ikke bare et øget optag, men også en praktikpladsgaranti til omkring 350 årsværk til søs hvert eneste år. I kombination med en række tiltag, herunder frit optag på de maritime uddannelser, kan vi derved undgå en mangel på kvalificeret arbejdskraft indenfor søfarten. De ændrede vilkår og selve indsatsen tænkes suppleret med et nyoprettet praktikkontor til at sikre koordineringen.

Endelig bør der iværksættes en analyse af de maritime uddannelser for at sikre, at de er klar til en virkelighed, hvor digitalisering og ny teknologi rummer et stort potentiale for innovation og nye forretningsmuligheder.

På denne måde kan vi være på forkant med udviklingen, så søfart og de maritime erhverv fortsat vil være en dansk erhvervsmæssig styrkeposition. Det er selvfølgelig i rederiernes egen interesse, men afgjort også en gevinst for Danmark med styrkepositioner, som begår sig i den globale økonomi.

Forsiden lige nu

Bagmandspolitiet kalder sagen mod Monjasa "usædvanlig"

SØIK erkender, at politiet kunne have fået en uafhængig vurdering af en afgørende brændstofsrapport i sagen mod Monjasa og Jan Jacobsen, der mandag blev frifundet. Det siger vicestatsadvokaten til ShippingWatch, hvor han kalder sagen "usædvanlig".

"Shippingindustrien kan være fuldstændig ændret om fem til ti år"

I løbet af det næste årti kan shippingindustrien komme til at se fuldstændig anderledes ud, skriver Danmarks Skibskredit i ny rapport. Rederierne har fået øjnene op for risikoen for mindre efterspørgselsvækst i fremtiden, siger analysechef Christopher Rex til ShippingWatch.

Advokathus må træde ud af OW-sagen

Advokathuset Bruun & Hjejle udtræder af sagen mod den tidligere daglige ledelse i OW Bunker pga. inhabilitet ifølge dagbladet Børsen. ATP bekræfter oplysningerne over for ShippingWatch.

Seneste Meninger

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere