Mere end 80.000 mennesker er i dag beskæftiget i de maritime erhverv, som årligt sejler næsten 200 milliarder kroner udenlandsk valuta hjem til Danmark. Samtidig er branchen uden sidestykke den mest konkurrenceudsatte - og i parentes bemærket mest mobile - vi har Danmark.

Derfor er jeg stolt af, at Det Konservative Folkeparti var med til at indføre tonnageskatten tilbage i 2002, som ligestiller danske rederier med deres europæiske konkurrenter. Ordningen giver en stabil og forudsigelig skattebetaling, som betyder, at danske rederier fortsat udvikler deres aktiviteter med udgangspunkt i Danmark og med danskflagede skibe.

Hurtigt voksende industri

Det er desværre ikke alle dele af de maritime erhverv, som nyder godt af lovgivningen. Rederier inden for offshoreindustrien, herunder mobile offshore-borerigge, vindmølleskibe og såkaldte supply-skibe er ikke omfattet af DIS og er altså sidestillet med danske aktieselskaber – frem for den maritime industri, de faktisk tilhører. Dette synes paradoksalt, når netop offshoreindustrien er en af Danmarks hurtigst voksende industrier, som de kommende år skal udmønte investeringer i milliardklassen og beskæftige tusinder af nye medarbejdere. 

Vi mener derfor, der er grund til at handle, når blandt andre Maersk Drilling, Dansk Metal og Rederiforeningen peger på, at de nuværende skatteregler fungerer som en decideret vækstbremse, der hæmmer investeringer og øger sandsynligheden for, at rederierne flager udenlandsk i fremtiden.

Arbejdspladser og velstand

Derfor er det bekymrende, når erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen i en indpakning af høflige fraser sparker problemstillingen til hjørne. Ministeren henviser blandt andet til uoverskuelige ”statsfinansielle konsekvenser,” og ”om det er en god businesscase for Danmark at justere reglerne.” Bekymringen må være konstrueret til lejligheden. En udvidelse af DIS-reglerne vil sikre, at flere flager dansk, ligesom Skatteministeriet tidligere har vurderet, at den nuværende ordning ikke har påført staten et provenutab.

I Det Konservative Folkeparti er vi ikke i tvivl. Tonnageskatteordningen er et nødvendigt værktøj, der sikrer, at Danmark også i fremtiden vil være en af verdens førende maritime nationer. Vi ser absolut ingen grund til, at rederierne inden for offshoreindustrien ikke sidestilles med den konventionelle shipping. Som folkevalgte politikere må vores fornemmeste opgave være at sikre dansk erhvervsliv de bedst mulige rammer. Så skal de nok kvittere med arbejdspladser og velstand til landet.