ShippingWatch

APM Terminals trækker sig ud af amerikansk havn

APM Terminals trækker sig fra at drive en containerterminal i havnen i Tacoma i staten Washington i det nordvestlige USA.

Havnen i Los Angeles, hvor APM Terminals fortsat er til stede.

A.P. Møller-Mærsks havneselskab, APM Terminals, trækker sig fra at drive en containerterminal i havnen i Tacoma i staten Washington i det nordvestlige USA.

Havnen blev i weekenden overdraget til den nye lejer, oplyser APM Terminals i en pressemeddelelse.

Maersk har været til stede i Tacoma siden købet af amerikanske Sea-Land i 1999, men tidligere i år annoncerede selskabet sine planer om sandsynligvis at forlade havnen ved udløbet af den nuværende lejeaftale til nytår. Afgangen er dermed faldet på plads tre måneder før tid.

Beslutningen blev truffet, da hovedkunden, rederiet Matson, varslede, at det ville trække sin skibsfart fra havnen. Matson leverede hovedparten af de knap 200.000 tyvefodscontainere (teu), Tacoma-terminalen håndtere årligt - i øvrigt under en tredjedel af den totale kapacitet.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage

Nu er det imidlertid Matson, der i samarbejde med SSA Marine, der i forvejen driver en anden del af Tacoma-havnen, som kommer til at overtage Maersk-terminalen.

APM Terminals har også trukket sig ud af havne i Houston og Jacksonville i USA i de senere år, men Mærsk-selskabet er stadig til stede i Los Angeles, Port Elizabeth nær New York samt Miami og Mobile i Alabama.

APM Terminals trækker sig ud af brasiliansk havn

Alphaliner: APM Terminals kan være på vej ud af Indien

Få havne trækker APM Terminals i rødt

Forsiden lige nu

Her skal de danske rederiers kampe stå de næste år

Danske Rederier med adm. direktør Anne Steffensen i spidsen skal have såvel kendte som nye ønsker opfyldt, for at målene i den nye strategi kan opnås. ShippingWatch lister de kommende års udfordringer op her.

Ét ord har reduceret antallet af bestikkelsessager i Suez-kanalen

Med ret få midler er det på to år blevet muligt for rederierne at få deres skibe gennem Suez-kanalen uden at skulle betale lodserne for hjælp i form af f.eks. cigaretter. "En milepæl," lyder det fra antikorruptions-organisationen MACN, der står bag initiativet.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Interviews med topchefer i Maersk Line, Hamburg Süd og Hapag-Lloyd, tragisk ulykke på borerig, rederier under anklage for brud på udlændingeloven og et dramatisk formandsexit i Maskinmestrenes Forening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Seneste Havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere