ShippingWatch

Trumps handelspolitik øger usikkerhed for Maersk-havn i Mexico

APM Terminals nye terminal i den mexicanske havn Lázaro Cárdenas kan vise sig som en lidt usikker investering, fordi USA's præsident Trump muligvis gør alvor af trusler om at lægge told på importvarer fra Mexico, skriver Wall Street Journal.

Præsident Donald Trumps trusler om at lægge told på importvarer fra Mexico giver usikkerhed om vækstudsigterne for A.P. Møller-Mærsks nyåbnede containerterminal i den mexicanske havn Lázaro Cárdenas på den mexicanske vestkyst.

Wall Street Journal skriver, at havnen er udset som hovedfærdselsåre for asiatiske varer ind i Mexico, men også som en bagdør til det amerikanske marked, hvor de store havne på USA's vestkyst er overfyldte.

A.P. Møller-Mærks havneselskab APM Terminals har investeret 568 mio. dollar i terminalen og planlægger at bruge samlet op mod 900 mio. dollar i udbygningen i de kommende år.

Men risikoen for, at der lægges ekstra told på varer, der passerer den mexicansk-amerikanske grænse, øger usikkerheden om investeringen, skriver Wall Street Journal.

A.P. Møller-Mærsks topchef Søren Skou sagde dog tidligere i april til avisen, at fokus især er på importerede varer til det mexicanske marked, mens varer tiltænkt det amerikanske marked er af sekundær betydning.

Søren Skou sagde desuden, at Trump-administrationen er kommet med en række udtalelser, der har positiv indflydelse på Mærsk. Dertil kommer så diskussionerne om nye handelsaftaler, og regeringens mere protektionistiske retorik, der gør det svært for Maersk at afgøre, hvorledes eventuelle ændringer samlet set vil påvirke selskabets aktiviteter.

Ross er klar til kamp som general i Trumps handelskrig

Medie: Maersk vil byde på mexicansk terminal

APM Terminals sagsøger spansk rigmand i TCB-sag

Forsiden lige nu

Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse

Fire skibe fra Maersk Line sejlede under sortlistede flag, da de var på vej til ophugning på stranden i indiske Alang. Omflagningen skete efter, at koncernen havde solgt skibene til såkaldte cash-buyers. Søfolk risikerer at betale prisen, siger ngo og fagforening.

Wilhelmsen går mod strømmen med Norsea-opkøb

Den norske koncern Wilhelmsen har købt majoriteten i Norsea Group på et tidspunkt, hvor flere selskaber løber i den modsatte retning. Der er bedre tider på vej, vurderer Wilhelmsen over for ShippingWatch.

Esvagt indførte omstridt højdekrav i 2015

Esvagt har i flere år haft et højdekrav til sine skibsassistenter. Kravet bliver mistænkt for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere. I dag har Esvagt 11 kvindelige søfolk ansat. Rederiet vil dog ikke svare på, om de og deres mandelige kollegaer alle er over 170 cm.

Seneste Havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere