ShippingWatch

Eurogate forventer udfordrende 2017

2016 var "turbulent" for containerindustrien, og 2017 bliver også udfordrende, lyder det fra den europæiske havneterminalsgruppe Eurogate, som øgede nettooverskuddet sidste år.

2017 vil blive et nyt udfordrende år for containerindustrien, forventer Eurogate, som blandt andet peger på global politik samt de store containeralliancer, som kommer til at dominere de store øst-vest-ruter.

Meldingen fra havneterminalsgruppen kommer oven på et 2016, som ifølge Eurogate viste sig at blive turbulent med forandringer og overraskelser i industrien i form af konsolideringer og fusioner samt kollapset i sydkoreanske Hanjin.

"2017 vil blive et udfordrende år for Eurogate-gruppen. Containerindustrien vil stå over for mange forandringer. Eurogate vil lytte til markederne og nøje følge påvirkningerne af udviklingerne i verdenspolitikken, som med visse protektionistiske tendenser medfører en vis mængde bestyrtelse i hele den globale økonomi," skriver Eurogate i meddelelsen, hvor det fremgår, at gruppen formåede at øge nettooverskuddet i 2016 med 3,3 pct. til 75,9 mio. euro.

Store skibe på vej

Samtidig noterer Eurogate sig, at de forandrede vilkår i industrien også kommer fra større skibe, der bliver leveret i disse år. Her fremhæver Eurogate fartøjet MOL Triumph - det første ULCC-skib på over 20.000 teu - der blev leveret i marts. Og andre skibe af samme størrelse ventes at være på vej.

"Operatører af containerterminaler skal forberede sig på dette og være parate til at tilbyde rederierne produktive og effektive håndteringsservices, hvis de vil forblive konkurrencedygtige. De afgørende faktorer i dette er ikke kun en moderne superstruktur, men også en veludviklet infrastruktur," skriver Eurogate.

I den sammenhæng mener terminalsgruppen, at det halter med flere infrastrukturprojekter i disse år. Blandt andet en uddybning af Elben, hvilket Eurogate ikke forventer er sandsynlig før tidligst i 2020. Forhold som ifølge Eurogate er en "konkurrencemæssig ulempe" for Tyskland som maritim lokation.

Eurogates netværk består af 12 lokationer, herunder Bremerhaven, Hamborg og Wilhelmshaven

Eurogate holdt farten i 2016

Seaintel: Containerredere opruster massivt på Atlanterhavet

Derfor gransker USA containerrederier for prisaftaler

 

Forsiden lige nu

Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse

Fire skibe fra Maersk Line sejlede under sortlistede flag, da de var på vej til ophugning på stranden i indiske Alang. Omflagningen skete efter, at koncernen havde solgt skibene til såkaldte cash-buyers. Søfolk risikerer at betale prisen, siger ngo og fagforening.

Wilhelmsen går mod strømmen med Norsea-opkøb

Den norske koncern Wilhelmsen har købt majoriteten i Norsea Group på et tidspunkt, hvor flere selskaber løber i den modsatte retning. Der er bedre tider på vej, vurderer Wilhelmsen over for ShippingWatch.

Esvagt indførte omstridt højdekrav i 2015

Esvagt har i flere år haft et højdekrav til sine skibsassistenter. Kravet bliver mistænkt for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere. I dag har Esvagt 11 kvindelige søfolk ansat. Rederiet vil dog ikke svare på, om de og deres mandelige kollegaer alle er over 170 cm.

Seneste Havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere