2017 vil blive et nyt udfordrende år for containerindustrien, forventer Eurogate, som blandt andet peger på global politik samt de store containeralliancer, som kommer til at dominere de store øst-vest-ruter.

Meldingen fra havneterminalsgruppen kommer oven på et 2016, som ifølge Eurogate viste sig at blive turbulent med forandringer og overraskelser i industrien i form af konsolideringer og fusioner samt kollapset i sydkoreanske Hanjin.

"2017 vil blive et udfordrende år for Eurogate-gruppen. Containerindustrien vil stå over for mange forandringer. Eurogate vil lytte til markederne og nøje følge påvirkningerne af udviklingerne i verdenspolitikken, som med visse protektionistiske tendenser medfører en vis mængde bestyrtelse i hele den globale økonomi," skriver Eurogate i meddelelsen, hvor det fremgår, at gruppen formåede at øge nettooverskuddet i 2016 med 3,3 pct. til 75,9 mio. euro.

Store skibe på vej

Samtidig noterer Eurogate sig, at de forandrede vilkår i industrien også kommer fra større skibe, der bliver leveret i disse år. Her fremhæver Eurogate fartøjet MOL Triumph - det første ULCC-skib på over 20.000 teu - der blev leveret i marts. Og andre skibe af samme størrelse ventes at være på vej.

"Operatører af containerterminaler skal forberede sig på dette og være parate til at tilbyde rederierne produktive og effektive håndteringsservices, hvis de vil forblive konkurrencedygtige. De afgørende faktorer i dette er ikke kun en moderne superstruktur, men også en veludviklet infrastruktur," skriver Eurogate.

I den sammenhæng mener terminalsgruppen, at det halter med flere infrastrukturprojekter i disse år. Blandt andet en uddybning af Elben, hvilket Eurogate ikke forventer er sandsynlig før tidligst i 2020. Forhold som ifølge Eurogate er en "konkurrencemæssig ulempe" for Tyskland som maritim lokation.

Eurogates netværk består af 12 lokationer, herunder Bremerhaven, Hamborg og Wilhelmshaven

Eurogate holdt farten i 2016

Seaintel: Containerredere opruster massivt på Atlanterhavet  

Derfor gransker USA containerrederier for prisaftaler