ShippingWatch

Dover Havn spår lange køer ved hård brexit

En af Storbritanniens travleste havne frygter kaos, hvis briternes farvel til EU kommer til at betyde told på varer. Det er havnen nemlig slet ikke bygget til, siger dens topchef.

Michel Barnier, chefforhandler for EU, frygter konsekvenserne ved en hård brexit for Dover Havn.

BRUXELLES

Fronterne er allerede trukket hårdt, selv om forhandlingerne om briternes udtræden af EU knap er gået i gang. Ender forhandlingerne med, at der bliver indført barrierer i form af told på varer eller forskellige regulatoriske rammer, kan det ramme Dover Havn hårdt. Det siger adm. direktør Tim Waggot til Politico.

"Forhandlingerne skal opnå en gnidningsfri grænse, og for Dover betyder det, at vi kan fastholde en hurtig transit af varer på overfarten efter brexit," siger han.

Havneterminalerne er nemlig bygget til, at varerne skal ankomme og blive transporteret hurtigt videre, fortæller Tim Waggot. Dermed risikerer havnen, hvor omtrent en femtedel af den samlede import og eksport til Storbritannien kommer igennem, at blive kraftigt overbelastet.

Storbritanniens premierminister Theresa May har tidligere meldt ud, at hun hellere vil have, at briterne ikke får en aftale med EU, end at man får en dårlig aftale. I en tale har EU's chefforhandler, Michel Barnier, dog understreget, at det vil få konsekvenser for blandt andet Dover Havn, fordi det indførslen af toldforanstaltninger "uundgåeligt [vil] føre til mindre handel og længere lastbilkøer i Dover".

Fransk terrortjek har ramt DFDS i Kanalen

Skibsredere og havne lodret uenige om EU's CO2-plan

Smedegaard kan se begyndelsen af et europæisk opsving

 

Forsiden lige nu

Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse

Fire skibe fra Maersk Line sejlede under sortlistede flag, da de var på vej til ophugning på stranden i indiske Alang. Omflagningen skete efter, at koncernen havde solgt skibene til såkaldte cash-buyers. Søfolk risikerer at betale prisen, siger ngo og fagforening.

Wilhelmsen går mod strømmen med Norsea-opkøb

Den norske koncern Wilhelmsen har købt majoriteten i Norsea Group på et tidspunkt, hvor flere selskaber løber i den modsatte retning. Der er bedre tider på vej, vurderer Wilhelmsen over for ShippingWatch.

Esvagt indførte omstridt højdekrav i 2015

Esvagt har i flere år haft et højdekrav til sine skibsassistenter. Kravet bliver mistænkt for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere. I dag har Esvagt 11 kvindelige søfolk ansat. Rederiet vil dog ikke svare på, om de og deres mandelige kollegaer alle er over 170 cm.

Seneste Havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere