ShippingWatch

APM Terminals ramt af oliepris og konsolidering

APM Terminals stod over for store udfordringer på nogle af selskabets vigtigste markeder i 2016. Overskuddet faldt for hele 2016, mens APM Terminals dog overrasker på driftsresultatet i fjerde kvartal.

Konsolideringen i containerindustrien samt den lave oliepris skabte i 2016 problemer for indtjeningen i APM Terminals, som over de sidste år har ekspanderet betydeligt på terminalnetværket i olieafhængige lande.

Det fremgår af det samlede regnskab for Maersk-gruppen, der er blevet offentliggjort onsdag morgen.

Den totale omsætning i havneselskabet gik tilbage med 1,5 pct. i 2016, og det blev til et underliggende resultat på 433 mio. dollars mod 626 mio. dollars i 2015.

"Lavere overskud i kommercielt udfordrede terminaler i Latinamerika, Nordvesteuropa og Afrika som en konsekvens af containerrederiernes netværksændringer og svage underliggende markeder blev kun delvist opvejet af omkostningsreducerende initiativer," skriver Maersk-gruppen om APM Terminals i regnskabet.

Havneselskabet håndterede i alt 37,3 mio. teu. i 2016, hvilket var en stigning på 1,3 mio. teu i forhold til året før. Det samlede antal af terminaler steg til 73, hvor APM Terminals i løbet af året erhvervede otte terminaler fra Spanish Grup Maritim TCB. Medregnet det opkøb steg containermængden med 3,7 pct. Justeret for det opkøbet samt frasolgte terminaler i 2015 steg volumen med 1 pct.

Besparelsesinitiativer på tværs af alle enheder og hovedkvarterer gav selskabet en besparelse på 150 mio. dollars i 2016.

Overrasker på driften

For fjerde kvartal alene blev det til en større driftsindtjening, end der var ventet blandt analytikerne.

APM Terminals leverede et driftsoverskud før af- og nedskrivninger (ebitda) på 214 mio. dollars, hvor der var forudset 190 mio. dollars i markedet ifølge prognoser indsamlet af Ritzau Estimates, mens divisionen i fjerde kvartal 2015 leverede et driftsresultat på 199 mio. dollars.

Omsætningen overraskede også positivt med en stigning til 1088 mio. dollars i de sidste tre måneder af 2016, hvor der var ventet 1053 mio. dollars. Det var en stigning fra 1025 mio. dollar i samme kvartal af 2015.

Det underliggende resultat udgjorde 91 mio. dollars i kvartalet mod 117 mio. dollars i samme periode af 2015.

Del af transport-division

APM Terminals er en del af Maersk-gruppens nyetablerede Transport & Logistik-division, hvor forventningen er, at divisionen kan levere et underliggende resultat på over 1 mia. dollars i 2017.

Heraf forventes selskaberne Damco, Svitzer, Maersk Container Industry og APM Terminals at levere et overskud omkring 2016-niveauet, hvor det blev til 500 mio. dollars, mens Maersk Line skal biddrage med resten.

Tirsdag meddelte APM Terminals-konkurrenten DP World, at selskabet i 2016 formåede at håndtere flere tyvefodscontainere end det generelle marked, som Drewry estimerede til at vokse med 1,3 pct. i 2016.

I alt håndterede det Dubai-baserede havneselskab brutto 63,7 mio. tyvefodscontainere. Der er tale om en stigning på 3,2 pct. rapporteret og på 2,2 pct., når der alene ses på de containerterminaler, som DP World også havde ansvaret for i hele 2015.

Pram Rasmussen stopper som Maersk-formand

Maersk Line fik minus på 376 mio dollars i 2016

APM Terminals har skiftet hele ledelsen ud

 

Forsiden lige nu

Seneste Havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere