ShippingWatch

DP World øger godsmængde trods "udfordrende markeder"

Det Dubai-baserede havneselskab DP World øgede mængden af håndterede tyvefodscontainere i 2016. Alene i fjerde kvartal blev det ifølge selskabet til en stigning på 6 pct., som især var drevet af stærk vækst i Asien, Stillehavet og Europa.

DP World havde fremgang i 2016 målt på antallet af håndterede tyvefodscontainere, fremgår det af en meddelelse fra havneselskabet.

I alt håndterede DP Worlds containerterminaler brutto 63,7 mio. tyvefodscontainere. Der er tale om en stigning på 3,2 pct. rapporteret og på 2,2 pct., når der alene ses på de containerterminaler, som DP World også havde ansvaret for i hele 2015.

I fjerde kvartal alene øgede DP World, som blandt andet er en konkurrent til APM Terminals, volumenen med seks pct., hvilket ifølge selskabet var drevet af "stærk vækst" i Asien, Stillehavet og Europa, mens regionerne Amerika og Australien leverede stabile resultater i perioden.

"På trods af udfordrende markedsvilkår, især for vores flagskib Jebel Ali (i Dubai, red.), har vores portefølje fortsat leveret en vækst, der overgår markedsvæksten, hvilket endnu engang viser fordelene ved at drive en globalt diversificeret portefølje," siger DP Worlds topchef Sultan Ahmed Bin Sulayem ifølge en meddelelse, hvor han forventer, at nye projekter i Rotterdam, Nhava Sheva i Indien, London og Yarimca i Tyrkiet vil generere vækst til selskabets portefølje.

Netto og fraregnet andre selskabers ejerandele i terminalerne håndterede DP World i fjerde kvartal 29,2 mio. tyvefodscontainere - en stigning på 0,4 pct. i forhold til samme periode sidste år.

I morgen kommer APM Terminals med tal for 2016 sammen med den øvrige del af Maersk-gruppen.

DP World skaber pengetank på 3,7 mia dollars

DP World ser lyst på fremtiden trods beskeden vækst

DP vinder stor terminal-kontrakt i Afrika

Forsiden lige nu

Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse

Fire skibe fra Maersk Line sejlede under sortlistede flag, da de var på vej til ophugning på stranden i indiske Alang. Omflagningen skete efter, at koncernen havde solgt skibene til såkaldte cash-buyers. Søfolk risikerer at betale prisen, siger ngo og fagforening.

Wilhelmsen går mod strømmen med Norsea-opkøb

Den norske koncern Wilhelmsen har købt majoriteten i Norsea Group på et tidspunkt, hvor flere selskaber løber i den modsatte retning. Der er bedre tider på vej, vurderer Wilhelmsen over for ShippingWatch.

Esvagt indførte omstridt højdekrav i 2015

Esvagt har i flere år haft et højdekrav til sine skibsassistenter. Kravet bliver mistænkt for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere. I dag har Esvagt 11 kvindelige søfolk ansat. Rederiet vil dog ikke svare på, om de og deres mandelige kollegaer alle er over 170 cm.

Seneste Havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere