ShippingWatch

EU støtter ny finsk LNG-terminal tæt på Rusland

En ny LNG-terminal i Finland er et Kinderæg for EU-kommissionær Margrethe Vestager, der sender 28 millioner euro afsted som støtte til terminalen, der skal levere gas til skibe, finner, mindske forureningen og åbne op for flere gasleverandører til Finland.

EU-Kommissionen har valgt at støtte opførelsen af en mindre ny LNG-terminal i den finske forstad til Helsinki Hamina med 28 millioner euro. Terminalen, der er en ud af flere kommende LNG-terminaler, skal både kunne levere LNG til skibe i Nordsøen, men også fungere som gashane for Finland, der kun har en leverandør af gas.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra EU-Kommissionen.

Projektet skal styrke forsyningssikkerheden i Finland, skubbe bag på udbredelsen af LNG, reducere CO2-udledninger og forureningsniveauet til søs og er i tråd med EU's overordnede energipolitik om at binde medlemslandene bedre sammen. Derfor har EU-Kommissær Margrethe Vestager sendt penge afsted til den nye terminal, der skal ligge tæt på grænsen til Rusland, en storleverandør af gas til Europa. (se billede, red.)

"LNG-terminalen i Hamina er en af flere, der er planlagt i Finland. Disse mindre LNG-terminaler vil give den maritime industri en ny kilde til gas og diversificere Finlands gasforsyning. Terminalen er et godt eksempel på, at EU's statsstøtteregulering opfordrer til fornuftig offentlige investeringer og hjælper EU med at nå sine mål om energisikkerhed og miljø," siger hun i pressemeddelelsen.

Hamina, i toppen af Nordsøen, tæt på grænsen til Rusland. Kilde: Google Maps

Hamina er udvalgt af EU til at være en del af det transeuropæiske transportnetværk TEN-T. Midlerne til opførelse af de 30.000 kubikmeter lagerfaciliteter skal udover EU komme fra den fremtidige ejer og operatør af terminalen. I den sammenhæng anslås det, at EU-midlerne vil dække 30 procent af omkostningerne til opførelsen.

EU-Kommissionen skriver til slut i pressemeddelelsen, at den vurderer, at LNG-terminalen ikke var blevet til noget uden statsstøtte og, at en fremtidig operatør har pligt til at give adgang til alle interesserede brugere, lige så vel som at prisen på LNG vil blive reguleret fra myndighedshold.

Dermed skal det sikres, at statstøtten har den mindst mulige størrelse, der er nødvendig for at kickstarte projektet uden at skævvride konkurrence- og markedsforhold, fremgår det.

Bunkerbranchen tøver med LNG

Alfa Laval placerer stort LNG-testcenter i Danmark

EU-Kommissionen vil have naturgas sejlet ind fra USA

 

Forsiden lige nu

T.K.B. Shipping lægger OW-strid bag sig med nyt plus

Det danske tørlastrederi T.K.B. Shipping er tilbage i plus i regnskabsåret 2016/17 efter et uvant underskud sidste år, som skyldtes, at selskabet var nødsaget til at betale to gange for brændstof købt af konkursramte OW Bunker.

Seneste Havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere