ShippingWatch

EU-Parlamentet godkender forslag til havnedirektiv

Med parlamentets samtykke skal det reviderede havnedirektiv, EU Port Regulation, nu i forhandlinger med Rådet om den videre udformning af lovgivningen for europæiske havne. Det har allerede har fået hårde ord med på vejen af de europæiske skibsredere.

EU-Parlamentet har tirsdag stemt EU-Kommissionens forslag om en revidering af havnedirektivet igennem. Det skriver EU-Kommissionen i en meddelelse.

Forslaget har tre overordnede formål, som Rådet og EU-Parlamentets rapporteur Knut Fleckenstein og hans gruppe skal forhandle videre om.

Formålet med den revidere regulering er blandt andet, at "markedet for havnetjenester skal være nemmere og mere gennemsigtigt", at havnemyndigheder skal have mere gennemsigtighed i "rationel og gennemsigtig brug af offentlige midler", og at der skal findes "mekanismer, der kan løse tvister og konsultationer mellem de forskellige interessenter og aktører i havnene," fremgår det af meddelelsen.

EU-Kommissær Violeta Bulc siger om EU-Parlamentets samtykke.

"Havne er vigtige vækstmotorer. En konkurrencedygtig havnesektor er en kritisk nødvendig for et velfungerende indre marked og vores havne er porten fra til transeuropæiske netværk til resten af verden. Når det er endelig vedtaget, vil reguleringenfacilitere private investeringer i haven og bidrage til mere effektiv offentlige investeringer og services i havnene," siger hun.

Europæiske skibsredere i ECSA sagde inden afstemningen i en meddelelse, at "mens det oprindelige forslag fra Kommissionen manglede ambitioner, er teksten nu blevet yderligere svækket og introducerer endda flere restriktioner," sagde generalsekretær Patrick Verhoeven.

Skibsredere i krads kritik af EU's havnedirektiv

Rederne har længe klaget over, at der ikke reelt er frit valg af havn og at der selv med det oprindelige forslags vedtagelse stadig er mange "restriktive praksisser og juridiske forhindringer i mange havne."

EU åbner for kommentarer til statsstøtte-forslag

Skibsredere i krads kritik af EU's havnedirektiv

EU havde en tung sag at løfte mod containerrederne

Forsiden lige nu

Topchef for vindrederi stopper

Lars Blicher meddeler på det sociale medie Linkedin, at han har fratrådt sin stilling som CEO og director for Swire Blue Ocean. "Jeg har stadig ikke besluttet, hvor jeg skal hen herfra," skriver han.

Seneste Havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere