Der er store mangler i den tekst, der er en del af revideringen af EU's havnedirektiv, og som medlemmer af EU-Parlamentet skal stemme om tirsdag. Sådan lyder kritikken fra de europæiske redere, som i årevis har råbt op om lukketheden i de europæiske havne, som skulle tages op i forbindelse med en revidering af direktivet EU Port Regulation. Men det er ikke sket, lyder det nu fra generalsekretær Patrick Verhoeven i en meddelelse.

Tirsdag skal Parlamentet mere specifikt tage stilling til en rapport udarbejdet af rapporteur Knut Fleckenstein, som tidligere blev godkendt af Transport Komiteen TRAN. Men teksten er skuffende, mener rederne. Den skulle have forholdt sig til en årelang kritik fra brugerne af de europæiske havne, hvor det ifølge dem ikke er muligt at vælge frit. Hvilket ellers er en af hjørnestenen i traktaten om Den Europæiske Union. Ifølge rederne mangler et helt specifikt kapitel om havnenes organisering, hvor der blot er efterladt "en tom boks".

Her er EU's maritime dagsorden i 2016  

"Jeg kan bare understrege det samme, som vi har sagt i mange år: redere står stadig over for restriktive praksisser og juridiske forhindringer i mange havne. Det har konsekvenser for forskellige elementer som levedygtighed og effektivitet for short sea shipping. Mens det oprindelige forslag fra Kommissionen manglede ambitioner, er teksten nu blevet yderligere svækket og introducerer endda flere restriktioner," siger Patrick Verhoeven.

Find teksten til lovforslaget her

Ifølge ECSA dækker forslaget over finansiel gennemsigtighed og forslår forskellige mekanismer for brugere og interessenter. Alle initiativer i den rigtige retning, mener rederne, der dog opfordrer til at forbedre teksten markant i arbejdet efter afstemningen og de kommende forhandlinger.

Vestager vil tvinge EU-havne til at betale skat  

Antwerpen Havn undersøges for ulovlig støtte

Europas redere vil have bedre havnefaciliteter