ShippingWatch

APM Terminals' ambitioner intakte efter svært år

Tab af markedsandele i et trængt containermarked ændrer ikke på ambitionen i APM Terminals om at blive den førende havneudvikler og havneoperatør i 2020, siger CEO Kim Fejfer til Berlingske Business.

Står det til APM Terminals, vil selskabet trodse et svært marked og være verdens førende havneselskab om fire år.

Det fortæller selskabets direktør, Kim Fejfer, til Berlingske Business.

De optimistiske udsigter lanceres efter et hårdt 2015, der har budt på tabte markedsandele og et presset marked, men også på store investeringer, der skal hjælpe APM Terminals på vejen mod positionen som markedsleder.

Her er overblikket over Maersks 2015-regnskab

"Vores mål er at blive den førende havneudvikler og havneoperatør i 2020. Vi har en stærk position med en stærk balance, der giver os muligheder for at fokusere på investeringer og konsolideringer," siger Kim Fejfer, administrerende direktør hos APM Terminals, til Berlingske Business.

Selskabet indtager i øjeblikket en tredjeplads, kun overgået af Hutchison i Hongkong og DP World fra Dubai, og i 2015 gik det den forkerte vej.

DP World havde mere travlt i 2015

"Vi har solgt aktiviteter fra i 2015, og det betyder, at vi har tabt markedsandele. Men selv uden det har vi tabt en smule markedsandele sidste år. Det agter vi at gøre modsat i 2016, hvor vi kommer til at vinde markedsandele," spår Kim Fejfer over for Berlingske Business.

APM Terminals navigerer i øjeblikket i svært marked, hvor containerrederierne er pressede af lave fragtrater, og hvor væksten skal ske kontrolleret, fastslår Kim Fejfer.

Havnedivisionen skuffer på top- og bundlinje

APM Terminals parat til retssag mod fagforening

APM Terminals får 20 procent i kinesisk kornhavn

APM Terminals napper resten af spansk terminalselskab

APM Terminals opkøbsemner er ved at være modne

Forsiden lige nu

Ugens tophistorier på ShippingWatch

Omflagning af Maersk-skibe før ophugning i Alang, fremgang i tørlast, oprustning i Gorrissen og søfartens forurening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Statoils topchef dropper at gå på pension

Det bliver ikke til et tidligt otium for koncernchefen i norske Statoil. Eldar Sætre er blevet bedt om at fortsætte, også selv om han stod overfor at falde for aldersgrænse.

Nu begynder ankesagen om omfattende svindel i Monjasa

Det kostede Monjasa-stifter Jan Jacobsen en fængselsstraf på 3,5 år og Monjasa en bøde på 10 mio. kr., da de blev dømt for omfattende bedrageri sidste år i byretten. Nu begynder ankesagen ved Vestre Landsret.

Seneste Havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere